عشق و احساس
عشق یعنی احساس و احساس یعنی انسان بودن پس همیشه انسان باش!
 
 

ماه گیسوی پریشان بلندی دارد

 

 

 

نخورد چشم ولی زلف كمندی دارد

 

 

 

 

 

 

یك بنی‌هاشم اگر عاشق روی مه اوست

 

 

 

 

 

راه می‌افتد و "صد قافله دل همره اوست"

 

 

 

  

دل این ماه اسیر لب خورشید شده

 

 

 

بیشتر از همه غرق تب خورشید شده

 

 

 

 

 

 

آب آن روز دل ماه مرا شاد نكرد

 

 

 

 

 

"یاد باد آن كه ز ما وقت سفر یاد نكرد"

 

 

 

 

 

 

ماه آن روز دل شعله ورش را برداشت

 

 

 

 

 

سینۀ سوخته و چشم ترش را برداشت

 

 

 

 

 

 

بار هفتاد و دو دل باخته بر دوشش بود

 

 

 

 

 

زیر سنگینی دنیا كمرش را برداشت

 

 

 

 

 

 

راه افتاد كسی كه دل دریا را برد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عشق، این توشۀ راه سفرش را برداشت 

 

 

 

 

ترك تشنگی سرخ عطش بر تن خاك

 

 

 

 

 

كوه شمشیر غرور پدرش را برداشت

 

 

 

 

 

 

آب در دست هبل بود ولی ابراهیم

 

 

 

 

 

آمد از راه دوباره تبرش را برداشت

 

 

 

 

 

 

نكند این غزل تشنه به آخر نرسد

 

 

 

 

 

نكند آب به لب‌های برادر نرسد

 

 

 

 

 

 

شعر هر لحظه كه از وصف تو كم می‌آورد

 

 

 

 

 

ماه یك جفت كبوتر به حرم می‌آورد

 

 

 

 

 

 

حرم آب و دو تا دست كبوتر مانند

 

 

 

 

 

این دو تا دست كه هر درد مرا درمانند

 

 

 

 

 

 

دست، این دست كه از شانه جدا خواهد شد

 

 

 

 

 

دو كبوتر كه در این بیت رها خواهد شد

 

 

 

 

 

 

...دشت وا می‌كند آغوش برای دستت

 

 

 

 

 

همۀ زندگی من به فدای دستت

 

 

 

 

 

 

دست می‌افتد و او مشك به دندان دارد

 

 

 

 

 

كیست این رود كه هفتاد و دو جریان دارد

 

 

 

 

 

 

آتشی می‌گذرد از دل طوفان بی‌دست

 

 

 

 

 

كیست این تشنه لب مشك به دندان، بی‌دست

 

 

 

 

 

 

...هیچ كس مثل تو این قدر وفادار نشد

 

 

 

 

 

هیچ كس بعد تو بی‌دست علمدار نشد...

 

 

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:علمدار حسین, :: 17:49 :: توسط : پویا اس ام

اى خاك در تو خطه خاك

 

 پاكى ز تو ديده عالم پاك

 

 

 

آشفته موى توست انجم

 

 سرگشته كوى توست افلاك

 

 

 

اى بر سرت افسر ((لعمرك))

 وى زيب برت قباى ((لولاك))

 

 

 

اى رهبر و رهنماى گمراه

 وى هادى وادى خطرناك

 

 

 

عالم ز معارف تو واله

 

 تو نغمه سراى ((ما عرفناك))

 

 

 

يا اعظم صورت تجلى

 

فيها الله ما اءدق معناك!

 

 

 

دامان جلالت اى شهنشاه

 

 هرگز نفتد به دست ادراك

 

 

 

اين بنده و مدح چون تو شاهى

 

 حاشاك از اين مديحه حاشاك

 

 

 

فرموده به شاءنت ايزد پاك

 

 لولاك لما خلقت الا فلاك

 

 

 

اى مظهر اسم اعظم حق

مجلاى اتم نور مطلق

 

 

 

اى نور تو صادر نخستين

وى مصدر هر چه هست مشت

 

 

 

تى عقل عقول و روح ارواح

وى اصل هر محقق

 

 

 

اى شمس شموس و نور انوار

وى اعظم نيّرات اَشرَ

 

 

 

اى فاتحه كتاب هستى

هستى ز تو يافته است رونق

 

 

 

در سير تو اى نبى ختمى

 ذوالغايه به غايه گشت ملح

 

 

 

اى آيه اى از محامد توست

 

قرآن مقدس مصدق

 

 

 

وصف تو به شعر در نگنجد

دريا نرود ميان زور

 

 

 

فرموده به شاءنت ايزد پاك

لولاك لما خلقت الافلا

 

 

 

اى اصل قديم و عقل اقدم

 وى حادث با قديم تواء

 

 

 

در رتبه تويى حجاب اقرب

بودى تو نبى و در گل آد

 

 

 

طغراى صحيفه وجودى

 

 هر چند تويى كتاب محكم

 

 

با عزم تو چيست اى خداوند! 

 

قدر قدر و قضاى مبرم؟

 

 

ملك و ملكوت در كف توست 

 

چون خاتمى اى نبى خاتم

 

 

از لطف تو شمه اى است فردوس 

 

وز قهر تو شعله اى جهنم

 

 

قد ملك است در برت راس 

 

پشت فلك است بر درت خم

 

 

فهم خرد و زبان گوي 

 

در وصف تو عاجزند و ابكم

 

 

فرموده به شاءنت ايزد پا 

 

لولاك لما خلقت الافلاك

 

 

اى صاحب وحى و قلب آگا 

 

داراى مقام ((لى مع الله))

 

 

اى محرم بارگاه لاهو 

 

وى در ملكوت حق، شهنشاه

 

 

اى بر شده از حضيض ناسو 

 

بر رفرف عز و شوكت و جاه

 

وانگه ز سرادقات عزت

 

بگذشتى و ماند امين درگاه

 

اى پايه قدر چاكرانت

 

بالاتر از اين بلند خرگاه

 

 

از شرم، زرد چهره مهر 

 

وز بيم تو دل، دو نيم شود ماه

 

 

اين بوى بهشت عنبرين است

 

 يا ذكر جميل تو، در افواه؟

 

 

از نيل تو پاى و هم لنگ است

 

وز ذيل تو دست فهم كوتاه

 

 

فرموده به شاءنت ايزد پاك

 

 لولاك لما خلقت الافلاك

 

 

ملك و ملكوت از تو پر نور

 

 اى در تو عيان تجلى طور

 

 

با روى تو چيست بدر انور؟

 

با موى تو چيست ليل ديجور؟

 

 

روى تو ظهور غيبت مكنون

 

 موى تو حجاب سر مستور

 

 

در خطه ملك استقامت

 

قد تو به اعتدال مشهور

 

 

اى از تو به پا نظام عالم

 

وى بى تو جهان هباء منثور

 

 

اول رقم تو لوح محفوظ

 

رَشح قلمت كتاب مسطور

 

 

خر گاه تو فوق سقف مرفوع

 

درگاه تو رشك بيت معمور

 

 

مداحى من تو را چنان است

 

 كز چشمه خور ثنا كند كور

 

 

فرموده به شاءنت ايزد پاك

 

لولاك لما خلقت الافلاك

 

 

اى گوهر قدس و فيض اقدس

 

وى صبح ازل ((اذا تنفس))

 

 

ذات تو ز هر بدى منزه

 

ز آلايش نيستى مقدس

 

 

خاك در توست عرصه خاك

 

 فرمانبر توست چرخ اطلس

 

 

دست من و دامن تو؟ هيهات!

 

عنقا نشود شكار كركس

 

 

طبع من و وصف صورت تو!

 

معناى دقيق و طفل نورس

 

 

مدح تو چنان كه لايق توست

 

 در عهده خالق تو و بس

 

 

در نعمت تو هر بليغ، ابكم

 

در وصف تو هر فصيح، اَخرَس

 

 

نعمت من و شاءن تو؟ تعالى

 

 وصف من و قدر تو؟ تقدس

 

 

فرموده به شاءنت ايزد پاك

 

 لولاك لما خلقت الافلاك

 

 

اى نقطه ملتقاى قوسين

 

وى خارج از احاطه اءين

 

 

اى واسطه وجوب و امكان

 

وى مبداء و منتهاى كونين<


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:پیامبر عشق, :: 17:26 :: توسط : پویا اس ام

مبارزه استاد با تفسير مادی قرآن 

اين بخش به نقل از مقدمه كتاب علل گرايش به ماديگری می‏باشد . در آن‏ 
مقدمه ، قبل از مطلب زير ، فصلی درباره تحريف شخصيتهايی مانند حافظ و 
حلاج توسط ماترياليستها بحث شده است . 
ماترياليسم در ايران در يكی دو سال اخير به نيرنگ تازه‏ای بس خطرناكتر 
از " تحريف شخصيتها " دست يازيده است و آن تحريف آيات قرآن كريم و 
تفسير مادی محتوای آيات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است . اين نيرنگ ، 
نيرنگ جديدی است و از عمر آن در ايران كمتر از دو سال می‏گذرد . 
البته اصل اين طرح و نيرنگ چيز تازه‏ای نيست ، طرحی است كه كارل‏ 
ماركس برای ريشه‏كن كردن دين از اذهان توده‏های معتقد در صد سال پيش داده‏ 
است . طرح ماركس اين است كه برای مبارزه با مذهب در ميان توده معتقد 
بايد از خود مذهب عليه مذهب استفاده كرد ، به اين صورت كه مفاهيم‏ 
مذهبی از محتوای معنوی و اصلی خود تخليه و از محتوای مادی پر شود تا توده‏ 
مذهب را به صورت مكتبی مادی دريابد . پس از اين مرحله ، دور افكندن‏ 
پوسته ظاهری آن ساده است .

تاب ماركس و ماركسيسم از نوشته‏ای از لنين به نام " وضع طبقه كارگر 
در قبال دين " چنين نقل می‏كند : 
" مكتب ماركس همانا مكتب ماديگری است . از اين لحاظ ، به همان‏ 
اندازه ماديگری انسيكلوپديستها يا ماديگرايی فويرباخ با دين عناد دارد . 
. . لكن ماديگرايی جدلی ( 1 ) نسبت به كاربرد فلسفه در زمينه‏های تاريخ و 
علوم اجتماعی از انسيكلوپديستها يا فويرباخ بسيار دورتر می‏رود : بايستی‏ 
دين را براندازيم . اين الفبای هر نوع ماديگری و لذا الفبای ماركس‏ 
می‏باشد . اما . . . مكتب ماركس دورتر می‏رود : بايد دانست چگونه با دين‏ 
مبارزه كرد ؟ و برای اين كار ، بايد منابع ايمان و دين توده‏ها را با 
مفاهيم ماديگرا توضيح داد " ( 2 ) . 
اين تعبير ماركس شامل مفهوم ديگری نيز می‏تواند باشد و آن اينكه تاريخ‏ 
را به طور كلی به گونه مادی برای توده تفسير نمايند . خاستگاه مادی‏ 
گرايشها و از آن جمله گرايشهای مذهبی را به توده تفهيم كنيد تا بفهمد 
مذهب ريشه طبقاتی‏اش كجاست و از كجا به او تحميل شده است . توده‏ 
هنگامی كه فهميد همه پديده‏های اجتماعی ريشه مادی طبقاتی دارد ، خود به‏ 
خود پيوند خويش را با مذهب قطع می‏كند . 
ماترياليسم در شكل جديد كه كمتر از نيم قرن است در ايران برای خود جای‏ 
پايی پيدا كرده است ، در ابتدا نه منطق الهيون را در سطحی كه بعد با آن‏ 
مواجه شد پيش‏بينی می‏كرد و نه مذهب را در 

 

 

 

 

 

 

 

پاورقی : 
. 1 ماترياليسم ديالكتيك . 
. 2 ص 284 ، ضميمه چهاردهم . 

 

  ميان عموم طبقات و بالاخص توده‏ها اين اندازه ريشه‏دار می‏دانست . 
می‏پنداشت به سادگی می‏تواند حريف را ، هم از ميدان منطق و استدلال و هم‏ 
از صحنه اجتماع خارج سازد . اما در عمل اين حساب غلط از آب درآمد . 
اكنون كه نه از راه منطق و استدلال و نه از راه به اصطلاح واردكردن خود 
آگاهی طبقاتی در انديشه توده‏ها طرفی نبسته و عملا قوی‏ترين و بانفوذترين‏ 
نيروها را در ميان عموم طبقات - و بالخصوص طبقه محروم و ستم كشيده - 
نيروی مذهب تشخيص داده ، به اين فكر افتاده كه از خود مذهب عليه مذهب‏ 
استفاده كند . 
مطالعه نوشته‏های به اصطلاح تفسيری كه در يكی دو سال اخير منتشر شده و 
می‏شود ، ترديدی باقی نمی‏گذارد كه توطئه عظيمی در كار است . در اينكه‏ 
چنين توطئه‏ای از طرف ضد مذهبها برای كوبيدن مذهب در كار است ، من‏ 
ترديد ندارم . آنچه فعلا برای من مورد ترديد است اين است كه آيا 
نويسندگان اين جزوه‏ها خود اغفال شده‏اند و نمی‏فهمند كه چه می‏كنند و تنها 
دستهای پشت‏پرده هستند كه می‏دانند چه می‏كنند ، و يا خود اينها عالما 
عامدا با توجه به اينكه با كتاب مقدس هفتصد ميليون مسلمان چه می‏كنند ، 
دست به چنين تفسيرهای ماترياليستی زده و می‏زنند ؟ 
ما نظر به اينكه در اين نوشته‏ها آثار و علائم خامی و بی‏سوادی را فراوان‏ 
می‏بينيم - و به چند نمونه اشاره خواهيم كرد - ترجيح می‏دهيم كه فعلا 
ماترياليستی را كه به صورت تفسير آيات در اين يكی دو سال اخير تبليغ‏ 
می‏شود ، " ماترياليسم اغفال شده " بناميم و اگر پس از اين تذكرات ، 
باز هم راه انحرافی خود را تعقيب كردند ، ناچاريم آن ماترياليسم را " 
ماترياليسم منافق " اعلام 
نماييم ( 1 ) . 
من در اينجا از همه سروران و فضلا و دانشمندان با حسن‏نيت اين كشور 
دعوت می‏كنم كه در آنچه من اكنون می‏گويم با ديده دقت و بی‏طرفی بنگرند و 
اگر واقعا احساس می‏كنند كه من اشتباه می‏كنم به من تذكر دهند و منطقا 
اشتباه مرا به من ثابت كنند . من خدا را گواه می‏گيرم كه حاضرم صريحا به‏ 
اشتباه خود اعتراف كنم . 
به اين نكته توجه دارم كه تدبر در قرآن مجيد حق هر فرد مسلمانی است و 
در انحصار فرد يا گروهی نيست . و باز به اين نكته توجه دارم كه برداشتها 
هر اندازه بی‏غرضانه باشد ، يك جور از آب در نمی‏آيد . هر كسی ممكن است‏ 
ديدگاه ويژه‏ای داشته باشد و حق دارد با توجه به درك مفاهيم لغات و وارد 
بودن به اسلوب زبان عربی و اسلوب خاص قرآن و با توجه به شأن نزول‏ 
آيات و تاريخ صدر اسلام و با توجه به آنچه مسلم است كه از ناحيه ائمة 
اطهار ( عليهم‏السلام ) در تفسير آيات رسيده است و با توجه به پيشرفتهای‏ 
علوم ، در آيات قرآن مجيد تدبر نمايد و برداشتهای خود را كه لا اقل خودش‏ 
بينه و بين الله به آنها معتقد است ، به عنوان تفسير يا هر عنوان ديگری‏ 
در اختيار ديگران بگذارد . اما می‏دانيم در طول تاريخ از طرف گروههايی از 
" باطنيه " و غير باطنيه تفسيرهايی از آيات شده است كه آنها را به‏ 
حساب تفسير و برداشت نمی‏توان گذاشت ، مسخ و تحريف است نه برداشت و 
تفسير . 
من ترجيح می‏دهم در مطالبی كه می‏خواهم تذكر دهم ، خود اين نويسنده و يا 
نويسندگان را - كه فرض ما فعلا بر اين است كه 

 

پاورقی : 
. 1 [ اين جمله از عواملی بود كه به اعتراف قاتلان نابكار استاد موجب‏ 
شهادت آن بزرگوار گرديد ] . 

 

پاورقی : 
. 1 از ادامه نقل اين اهانتها معذورم . 

 

پاورقی : 
. 1 بقره / . 3 
. 2 يعنی الف و لام " الغيب " ، الف و لام عهد است . 

پاورقی : 
. 1 بقره / . 4 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:مبارزه استاد مطهری با تفسير مادی قرآن, :: 17:16 :: توسط : پویا اس ام

اسلام شناسی يا اسلام سرايی 
 

در اوايل ارديبهشت 51 جزوه‏های 15 - 16 حسينيه را تحت عنوان " اسلام‏ 
شناسی " خواندم و آنچه به نظرم می‏رسد يادداشت می‏كنم : 
اولا به نظر من اين جزوه چيزی كه نيست اسلام شناسی است، حداكثر اين‏است‏ 
كه بگوئيم اسلام سرايی يا اسلام شاعری است، يعنی اسلام موضوع و سوژه يك‏نوع‏ 
شعر و تخيل ولی به صورت نثر شده است و البته زيبا هم سروده شده است و 
بيشتر از سوسياليسم و كمونيسم و ماترياليسم تاريخی و اگزيستانسياليسم‏ 
مايه گرفته است تا اسلام . 
فرق است ميان شناختن چيزی و سوژه قرار گرفتن‏وی و سروده شدن آن . مثلا 
يك وقت طبيعت را می‏خواهيم بشناسيم ، ماه و خورشيد و دريا و كوه و 
درخت و گل را می‏خواهيم بشناسيم ، آن خود متدی دارد كه خالی از هر نوع‏ 
تخيل و اعمال ذوق بايد تحت مطالعه  قرار گيرد ، تجزيه و تحليل شود . يك وقت هست خورشيد يا ماه يا ساير 
موضوعات طبيعی سوژه شعر قرار می‏گيرد ، در آنوقت مطلب شكل ديگر به خود 
می‏گيرد . مثلا توجيه زبان بنفشه در پشت سر از نظر طبيعت شناسی يك چيز 
است و از نظر شعری چيزی ديگر ، از نظر شعری اينچنين توجيه می‏شود : 
زعم النسج انه كعذاره
حسنا فسلو من قفاه لسانه
و همچنين ريزش آب چشم در پيری از نظر طبيعی يك توجيه دارد و از نظر 
شعری توجيه ديگر ، كه شاعر می‏گويد : 
من شيب رأسی جرت عينی و لا عجب
تجری العيون لوقع الثلج فی القلل
راست بودن سرو از نظر طبيعی يك توجيه دارد و از نظر شعری توجيه ديگر 
: 
زير بارند درختان كه تعلق دارند
ای خوشا سرو كه از بار غم آزاد آمد

و همچنين . . . 
اسلام شناسی نيز غير از اسلام سرايی است . آنچه در اين جزوه آمده اين‏ 
است كه اسلام سوژه قرار گرفته برای يك سلسله تخيلات و حداكثر انديشه‏های‏ 
ديگر . 
اگر ما بخواهيم اسلام را بشناسيم ، مانند هر مورد ديگر بايد محتوای اسلام‏ 
را از كتاب و سنت قولی و عملی قطعی طرح كنيم و مورد تجزيه و تحليل قرار 
دهيم . در اين جزوه آن چيزی كه طرح نشده است متون اصلی اسلام است . ما 
نمی‏توانيم از پيش خود سخنی درباره توحيد اسلام ، معاد اسلام ، انسان از 
نظر اسلام ، جامعه از نظر اسلام بگوييم بدون آنكه متون اصلی اسلام را در اين‏ 
زمينه طرح كنيم . 

س عيب اصلی اين جزوه اين است كه از متون اسلامی روگردانده است و 
حداكثر كه چند جمله‏ای سوژه قرار گرفته است . 
نويسنده از آن نظر كه به متون اصلی وارد نبوده ، از اول خود را راحت‏ 
كرده است ، همانند آنكه گفت : " صرف و نحو دو فرشته بودند در قيد ، و 
من بر آنها منت گذاشتم و آزادشان كردم " . می‏گويد اسلام شناسی غير از 
اسلام دانی است و آنگاه مسئله علوم اسلامی را طرح می‏كند كه ممكن است كسی‏ 
عالم به علوم اسلامی باشد و اسلام شناس نباشد و در اين جهت هيچ فرقی ميان‏ 
" علوم مسلمين " از قبيل طب و رياضی و فلسفه و " علوم اسلامی " كه از 
خود اسلام مايه می‏گيرد و برای شناسايی اسلام است از قبيل تفسير و فقه و 
الهيات اسلامی ، نمی‏گذارد ، همه آنها را مصداق " « العلم هو الحجاب‏ 
الاكبر » " می‏داند و از همان روش متصوفه در تحقير علم پيروی می‏كند . 
نويسنده در آخر جزوه تحت عنوان " سخنی با خواننده " چند فحش چنار و 
منار حواله كسانی می‏كند كه بخواهند بر اين جزوه ايراد بگيرند ، آنها را 
صاحب عقده كم حرفی و گمنامی می‏خواند ، آنها را ضحاكهايی كه مارهای‏ 
دوششان گرسنه مانده‏اند و مغز سر جوان می‏جويند قلمداد می‏كند . 
نويسنده ايدئولوژی اسلامی را با تصوير هندسی بيان می‏كند و از باشلارد نقل‏ 
می‏كند كه يك عقيده وقتی كه شكل هندسی پيدا می‏كند بيان خودش را يافته‏ 
است ، مغلطه می‏كند و خيال می‏كند هر چيزی كه بيان هندسی‏اش را يافت‏ 
استدلال خودش را هم يافته است
و حال آنكه حتی در خود مسائل هندسی چنين نيست . 
در صفحه 4 می‏گويد مسئله شناختن و فهميدن غير از دانستن است ، آنگاه‏ 
مغلطه می‏كند ، می‏گويد " علمای اسلامی عالم هستند ولی اسلام شناس نيستند 
" و حال آنكه علمای اسلامی آنچه را می‏دانند از علوم اسلامی ، همان را 
می‏شناسند و آنچه را نمی‏شناسند همان چيزی است كه نمی‏دانند ، نه اينكه‏ 
اسلام را می‏دانند ولی نمی‏شناسند . البته ميان " دانستن " كه مقابل جهل‏ 
است و " شناختن " كه در مفهومش تميز و تشخيص و تطبيق افتاده است و 
نوعی خاص از دانستن است فرق است اما از قبيل فرق عام و خاص . مفهوم‏ 
" شناختن " به همين دليل كه در آن تميز و تطبيق و رفع ابهام سابق‏ 
افتاده است بر خداوند اطلاق نمی‏شود . اگر گفته‏اند " معرفت ، علم مسبوق‏ 
به جهل است ( يا علم مسبوق به علم است كه نسيان متخلل شده باشد " و يا 
گفته شده است كه " معرفت در مورد جزئيات به كاربرده می‏شود " منظور 
همين است كه گفته شد . 
نويسنده با اين مغلطه می‏خواهد عذر خود را بخواهد كه اگر عالم اسلامی‏ 
نيستم اسلام شناس هستم و آنها كه عالم اسلامی‏اند اسلام شناس نيستند پس‏ 
خيالتان راحت باشد . 
نويسنده آنگاه به يك مغلطه ديگری متوسل می‏شود ، شناختن 
را يكمرتبه می‏برد به مسئله هنر و خلاقيت و اينكه در شعر و هنر و نقاشی‏ 
هميشه ابتكارها به وسيله افرادی صورت گرفته است كه تحصيلات كلاسيك‏ 
نداشته‏اند . 
البته اين هم برای اين است كه نويسنده عذر خود را موجه جلوه دهد ، 
غافل از اينكه اينجا سخن از شناختن است و شناختن بدون آگاهی و علم امكان‏ 
پذير نيست ، شناختن خود علم است . 
نويسنده بايد ادعا كند كه من به فلان دليل از ديگران بهتر می‏شناسم چون‏ 
بهتر به متون اسلامی واردم و يا بهتر از آنها تجزيه و تحليل و بررسی می‏كنم‏ 
كه متأسفانه به هيچ وجه نويسنده وارد متون اسلامی نمی‏شود . 
نويسنده اسلام شناسی خود را به شعر نو نيما و اميد تشبيه می‏كند ، كه از 
نظری درست است . در ص 8 می‏گويد : دو جور فهميدن است ، ولی بالاخره‏ 
وارد اين می‏شود كه ديگران فرهنگ اسلامی را می‏فهمند و فرهنگ اسلام و علوم‏ 
اسلامی غير از خود اسلام به عنوان يك عقيده و ايمان است . 
در اينجا به كلی نفی می‏كند كه ديگران به هيچ وجه اسلام را به عنوان يك‏ 
عقيده و ايمان نشناخته‏اند و تنها با علوم قديمه آشنايی دارند ! 
در صفحه 10 " مكتب " اينطور تعريف شده است : " مجموعه هماهنگ‏ 
متناسب بينش فلسفی ، عقايد مذهبی ، ارزشهای اخلاقی و روشهای عملی كه در 
يك ارتباط علت و معلولی با هم يك پيكره 
متحرك معنی دار دارای جهتی را می‏سازد كه زنده است و همه اندامهای‏ 
گوناگونش از يك خون تغذيه می‏كند و با يك روح زنده است " . 
اين تعريف ، تعريف خوبی است و چون داخل گيومه است نشانه اين است‏ 
كه از ديگری است و به هر حال تعريف خوبی است . 
به طور كلی بحثی كه در ص 10 درباره مكتب شده است بحث خوبی است ، 
نقطه ضعف كمی دارد ولی يك نكته روشن نشده است و آن اينكه اولا آيا ممكن‏ 
است يك فردی شخصا و بالاستقلال و الاجتهاد برسد به جايی كه دارای مكتب‏ 
باشد كه هم دارای عقيده فلسفی درباره هستی باشد و هم دارای عقايد سياسی‏ 
درباره رهبری جامعه و هم عقايد اقتصادی درباره نحوه توزيع ثروت و هم‏ 
عقايد اجتماعی از قبيل ناسيوناليسم يا انترناسيوناليسم و هم عقايد تربيتی‏ 
و اخلاقی درباره چگونگی تربيت فرزند و درباره اخلاق اجتماعی ؟ 
به نظر می‏رسد كه برای يك فرد امكان اجتهاد در همه اينها ممكن نيست ، 
برای يك فرد ممكن است وابسته به مكتبی باشد كه آن مكتب - كه به هر حال‏ 
پذيرفته اوست - چنين تعليماتی به او می‏دهد ، و يا اينكه جهان بينی خاصی‏ 
داشته باشد كه همه اين مسائل به طور قهری استنتاج شود . درباره مطلب اول‏ 
بايد گفت تنها مكتب وحی است كه قادر است چنين ادعايی داشته باشد كه‏ 
مكتبی جامع به بشر بدهد ، و درباره مطلب دوم بايد گفت تنها جهان بينی‏ 
توحيدی است كه چنين خاصيت و اثری دارد و می‏تواند ذائقه‏ای برای انسان‏ 
بسازد كه روح مكتبش را ( نه مشخصات و جزئيات آن را ) در همه 
مسائل درك كند و به اصطلاح عرفا ذوق خاص در همه مسائل به انسان می‏دهد ( 
رجوع شود به ورقه‏های " توحيد ، مكتب ، جهان‏بينی " . 
همان طور كه در ورقه‏های " توحيد ، مكتب ، جهان‏بينی " ص 5 گفته‏ايم‏ 
يك نقص بزرگ در كار اين اسلام سراييها اين است كه از طرفی به توحيد به‏ 
عنوان يك اصل علمی و عقلی و فلسفی و استدلالی مستقل از دين و هم از 
طبيعت اعتراف ندارند و صريحا انكار می‏كنند ، خدا را حداكثر در آينه‏ 
طبيعت می‏بينند كه اندكی از چهره الوهيت را نشان می‏دهد ، حاضر نيستند 
خدا را دليل بر عالم و انسان و جامعه قرار دهند ، از طرف ديگر درباره‏ 
جهان ، انسان ، تاريخ ، جامعه اظهار نظر می‏كنند ، چون اظهار نظرها از 
فلسفه توحيد ناشی نشده است طبعا از جاهای ديگر گدايی شده و يك نظام‏ 
ناهماهنگی را به وجود آورده است ، يعنی جهان‏بينی توحيدی با فلسفه تاريخ‏ 
ماترياليستی و انسان اگزيستانسياليستی و جامعه سوسياليستی . 
امكان ندارد كه ما بتوانيم توحيد را به عنوان يك پايه جهان‏بينی معرفی‏ 
نماييم بدون آنكه توحيد اسلام را به عنوان يك اصل عميق فلسفی كه بتوان از 
آن ، جهان را شناخت ، بشناسيم . توحيد اسلام از خود انسانی دارد و 
جامعه‏ای و تاريخی و جهانی ، نيازی به انسان اگزيستانسياليسم و فلسفه‏ 
تاريخ ماترياليسم و جامعه سوسياليسم و جهان بی قواره و ناهماهنگ ندارد .

نويسنده جزوه نظر به غرور بی حد و نهايتش همان‏طور كه خاصيت هر مغروری‏ 
است عقده ندانستن علوم اسلامی از فلسفه و كلام و فقه و عرفان و غيره دارد 
و با دو نمود روانی عقده خود را آشكار می‏كند ، يكی آنكه هی مرتب اسماء و 
عناوين را از قبيل مشبهه ، مجسمه ، وحدت وجود ، كثرت وجود ، حلوليه ، 
غنوصيه ، انوار اسفهبديه و غيره تكرار می‏كند به علامت اينكه ما هم اهل‏ 
بخيه‏ايم ، و از طرف ديگر به شدت آن را نفی می‏كند و بی ارزش می‏خواند ، 
در صورتی كه اگر دچار چنين غرور و خود بزرگ بينی نبود ، مانند هر جاهل‏ 
بی خبر ديگر نه مدعی می‏شد و نه انكار می‏كرد . ايشان برای اينكه بچه‏ها 
باور كنند كه ايشان هم اهل بخيه‏اند و همه را می‏دانند ، سرفصلها و رشته‏ها 
و فرقه‏ها را نام می‏برند ، و برای آنكه خدای ناخواسته كسی توقع زيادتری‏ 
نداشته باشد و كتابی را جلو ايشان نگذارد كه باسم الله اين نيم صفحه را 
از فلان كتاب معنی بفرماييد ، می‏فرمايند ولی همه اينها حالات واهی است و 
يك ذره معنی ندارد ، اگر من نمی‏دانم از آن جهت است كه معنی ندارد نه‏ 
اينكه معنی دارد و من نمی‏فهمم . 
در صفحه 15 نويسنده در پناه نام ابوذر ، بوعلی را يك عالم متخصص بی‏ 
ايمان بی هدف بی‏خود آگاهی بدتر از عامی و يك علامه پرفيس و افاده‏ 
می‏خواند . خيال نمی‏كنم نظر خاصی به توهين بوعلی داشته باشد جز تحقير 
علمای اسلامی عموما و بعلاوه رديف شعری . نويسنده از آن نظر كه در بيان‏ 
خود شاعر است و اسلام سرا و اسلام شاعر است ، از قافيه نمی‏تواند بگذرد ( 
داستان ما عزلنی الا هذه 
القافية ) ، شباهت اسمی ابوذر و ابوعلی اين گونه بوعلی را هدف دشنام‏ 
قرار داده است . 
صفحه 16 ، نظر خيام را در شك در عالم ديگر ، جهان‏بينی و نظر او را بر 
دم غنيمت شمردن ، ايدئولوژی می‏داند و حال آنكه نه شك جهان‏بينی است و 
نه دم را غنيمت شمردن ايدئولوژی است . 
ايضا در همان صفحه مصراع حافظ را : 
چو قسمت ازلی بی حضور ما كردند
جهان‏بينی و مصراع ديگر : 
گراندكی نه به وفق رضاست خرده مگير
را ايدئولوژی می‏خواند . البته مصراع اول می‏تواند جهان‏بينی باشد ولی مصراع‏ 
دوم ايدئولوژی نيست ، زيرا مكتب جبر بر ضد ايدئولوژی داشتن است ، 
ايدئولوژی داشتن فرع بر اختيار و آرزو و تصميم بر ساختن نوعی جهان مطابق‏ 
آرزوست . 
در صفحه 17 - 19 درباره انسان شناسی ، تاريخ ، جامعه شناسی مطالبی‏ 
می‏گويد مبنی بر اينكه مقصود انسان شناسی و تاريخ شناسی و جامعه شناسی از 
نظر تلقی يك مكتب است نه از نظر علم ، روشن نمی‏كند كه چگونه می‏تواند 
معرفتی معرفت باشد مجزا از علم ؟ ! احيانا به علم می‏تازد ، و حال آنكه‏ 
تعبير صحيح اين است كه اين سه چيز از ديدگاه فلسفه كه قلمروش از قلمرو 
علم اصطلاحی جداست و خود نوعی ديگر از علم است مورد توجه مكتبهاست . 
در صفحه 21 - 22 به شعار " علم آزاد " بی جهت حمله می‏كند . آنچه‏ 
صحيح نيست علم در خدمت مكتب يا مذهب خاص به نام آزادی علم [ است ] 
نه خود آزادی علم . اينكه علم در خدمت چيزی به طرز صحيح و يا ناصحيح‏ 
قرار گيرد جز اين است كه علم نبايد آزاد باشد . 
صفحه 23 ، ترجمه غلط حديث " « من فسر القرآن برأيه فليتبوأ » 
« مقعده من النار » " . 
در صفحه 26 پس از نقل نظر افرادی كه تاريخ را نوعی شعر می‏دانند نظريه‏ 
فلسفه تاريخ را نقل می‏كند و ميان دو مطلب خلط می‏كند ، يكی اينكه آيا 
تاريخ يعنی نقل وقايع چقدر اعتبار دارد ؟ چقدر از وقايع ، نقل شده و چقدر 
سكوت شده و خلاصه مورخ چه اندازه آرايش و پيرايش به كاربرده است كه‏ 
طبعا با اعمال غرض و نقل جنبه‏هايی و سكوت از جنبه‏هايی و جعل قسمتهايی‏ 
از اعتبار می‏افتد ، مطلب ديگر اين است كه آيا جريان تاريخی در ذات خود 
سنت و قانون و مكانيسمی دارد يا نه ؟ 
صفحه 27 : " چون تاريخ يك واقعيت علمی است و تصادف در كار نيست‏ 
پس ساخت اشخاص نيست " . اين درست نيست ، ميان واقعيت علمی و عدم‏ 
تصادف ، و ساخت اشخاص و حتی اينكه برخی شخصيتها به حكم شخصيتشان تأثير 
بيشتری داشته باشند منافاتی نيست . عاملهای جبری تاريخ همين انسانها 
هستند و اراده‏هاشان ، ابتكارهاشان ، نبوغهاشان ، جاه طلبی‏هاشان ، 
شهوترانيها و هوا و هوسهاشان . 
مسئله قابل طرح اين است كه آيا تاريخ محصول مجموعه‏ای از عوامل است‏ 
بدون اينكه يك وحدت طبعی و روح حاكم داشته باشد و يا اينكه اجزاء در 
حكم اجزاء يك مركب واقعی هستند و مجموع خود اصالت دارد ؟ ما در بحثهای‏ 
" معارف اسلامی " در اين باره بحث خوبی كرده‏ايم ، گفته‏ايم هم فرد اصيل‏ 
است و هم جامعه و اين تركيب تركيبی است منحصر به فرد ، و بر اساس‏ 
شناخت اين حقيقت است كه تاريخ قوانين خاص به خود پيدا می‏كند و حقيقتی‏ 
قابل شناخت می‏شود و علم تاريخ و فلسفه تاريخ به صورت يك فن 
قابل بررسی می‏شود . 
ص 28 ، ايدئولوژی را تعريف می‏كند - رجوع شود به ورقه‏های " ايدئولوژی‏ 
- تعريفات " . 
ص 30 ، می‏گويد فرض جامعه‏های خيالی از قبيل مدينه فاضله افلاطون ، 
مدينه ظاهره ژان ايزوله و شهر خدای توماس مورو ( و عدل جهانی شيعه ) و 
جامعه واقعی بی طبقه ماركس ، دليل بر اين است كه انسان همواره از وضع‏ 
موجود به سوی وضع مطلوب در حركت است ، ولی توضيح نمی‏دهد كه پس از 
وصول به وضع مطلوب چه می‏كند ؟ آيا متوقف می‏شود يا باز هم در حركت است‏ 
؟ 
صفحه 33 - 34 ، پس از طرح لزوم انسان ايده‏آل و جامعه ايده‏آل دچار 
اشكال می‏شود كه اين خود استاندارد و تعيين حدود و قالب‏ريزی و مدل سازی‏ 
است ، ولی در آخر جواب می‏دهد مقصود تعيين جهت است نه نهايت ، مقصود 
شدن تكاملی دائم است . 
اين مطلب با نظريه الهيون درباره خدا تا اندازه‏ای درست [ درمی‏آيد ] ، 
خداوند می‏تواند هم جهت حركت باشد و هم هدف باشد و هم هدفی كه حركت در 
خود هدف بی‏پايان باشد ، ولی در غير خدا فرض اينكه انسان فقط به سويی‏ 
برود بدون آنكه به جايی برسد فرض درستی نيست ، نظريه فلاسفه را درباره‏ 
تجدد اوضاع فلكی كه در عين تكرار مكررات تازه است به ياد می‏آورد . 
صفحه 34 - 36 ، توحيد را به شكلی تعبير می‏كند كه نادرست است . اينكه‏ 
می‏گويد " توحيد يعنی نوعی بينش هماهنگ و واحد و يكپارچه " درست است‏ 
، اما می‏گويد جهان‏بينی توحيدی عبارت است از تلقی جهان به صورت يك‏ 
وحدت ، نه تقسيم به دنيا و آخرت ، طبيعت و ماوراء طبيعت ، ماده و 
معنی ، روح و جسم ، يعنی 
تلقی همه وجود به صورت يك كل و يك اندام زنده شاعر و با اراده دارای‏ 
احساس و هدف ، و جهان‏بينی شرك عبارت است از تلقی جهان به صورت‏ 
مجموعه‏ای ناهماهنگ ، پر از تفرقه و عدم تجانس . 
كسانی كه انديشه را و وجدان عقلی را تابع وجدان اجتماعی می‏دانند ، 
توحيد را انعكاس روح در يك جامعه يك قطبی و شرك را انعكاس فكری يك‏ 
روح در يك جامعه چند قطبی می‏دانند ، هر گونه اصالت را از وجدان عقلی‏ 
می‏گيرند ، نظريه اين كتاب تقريبا همين نظريه است . 
ايراد بالاتر اين است كه جهان را در كل خودش - خدا و همه مخلوقات - 
دارای هدف و حركت و تكامل می‏داند . اين با انديشه‏های چينی و هندی شايد 
سازگار است نه با اسلام ، در اسلام خدا خود هدف است و غايت هر حركت نه‏ 
شی‏ء متحرك و هدف‏دار . در سراسر قرآن اين نكته به چشم می‏خورد . می‏گويد 
خدا برای جهان نظير شعور است برای انسان ( حق جان جهان است و جهان همچو 
بدن ) ، می‏گويد : " جهان‏بينی توحيدی يك وحدت كلی را در وجود نشان‏ 
می‏دهد ميان سه اقنوم : خدا ، انسان ، طبيعت ، زيرا منشأ ( ! ) يكی است‏ 
، همه يك جهت دارند ( حتی خدا ) و همه با يك روح و يك اراده حركت و 
حيات دارند ( ! " . 
اين بيانات نفی خدای غنی علی الاطلاق و غايت علی الاطلاق و كامل علی‏ 
الاطلاق است . 
ص 36 ، تقسيم به غيب و شهادت را نسبی فرض می‏كند نسبت به انسان ( 
از قبيل درون يك خانه كه برای يك انسان غيب است و برای ديگری شهادت‏ 
) و حال آنكه تقسيم به دو عالم غيب و شهادت مربوط به دو نحوه از وجود 
است و غيب و باطن بودن خدا 
يك اسم واقعی است نه يك امر نسبی نسبت به انسان . 
ص 36 ، مسئله اينكه ماده و انرژی هر دو به يك اصل برمی‏گردند مطرح‏ 
می‏كند كه اولا ربطی به غيب و شهادت كه محل كلام است ندارد ، ثانيا آن‏ 
دليل ماده اولی است نه دليل وجود خدا ، تعبير به " بود و نمود " 
درباره ذات حق و افعالش صادق است نه در باره ماده و صورش ، بود صور 
بسی از بود ماده كامل‏تر است . 
ص 37 ، عين اشتباه بالا در اينجا تكرار شده است ، آنچه در قرآن درباره‏ 
آيت و خدا آمده است تطبيق می‏كند به فنومن يا پديده يا آنچه امروز در 
ماوراء پديده قائلند كه جز ماده چيزی نيست . 
ص 39 ، می‏گويد عرفان طبيعت را حجاب می‏داند و قرآن آيت . جواب واضح‏ 
است ، عرفان هم طبيعت را از جنبه حقيقی‏اش يعنی اسم الهی بودن عين حق و 
أنه حق می‏داند . 
ص 42 ، می‏گويد روح خدا و لجن بدبو دو رمز است از بی نهايت پست بودن‏ 
و از قابليت تكامل بی نهايت و الا انسان نه از لجن ساخته شده و نه از 
روح خدا . اين خود نوعی تأويل بلكه انكار قرآن است . 
ص 42 : وضع انسان توجيه ديگری از سرشت ثنوی و متضاد اوست . از قرآن‏ 
برمی‏آيد كه انسان اراده‏ای آزاد است ميان دو قطب متضاد : خدا ، شيطان . 
اجتماع اين دو تضاد ، جمع اين تز و آنتی تز حركت در او ايجاد می‏كند ، 
حركت ديالكتيكی . 
اولا آزادی اراده انسان به معنی‏ای كه اگزيستانسياليسم می‏گويد كه اراده‏ 
تابع هيچ اصلی نيست و در پرانتز اشاره شده ، يك معنی غلطی است و نتوان‏ 
قرآن را بر آن حمل كرد ، ثانيا تضاد درست است ولی هر تضادی ديالكتيك‏ 
نيست ، ديالكتيك عبور از ضد به 
ضد ديگر و سپس تركيب است ، در اينجا عبور از خدا به شيطان يا از شيطان‏ 
به خدا سپس تركيب ، غلط است . 
نويسنده مفهومی اسلامی درباره انسان را نيمی فدای اگزيستانسياليسم ونيمی‏ 
فدای ماركسيسم و منطق ديالكتيك كرده است .
 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:نقدهايی از استاد شهيد بر آثار دكتر شريعتی, :: 17:0 :: توسط : پویا اس ام

ترجیح میدهم با کفشهایم راه بروم و به خدا فکر کنم تا این که در مسجد خدا بنشینم و به کفشهایم فکر کنم...

"دکتر شریعتی"


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:, :: 12:56 :: توسط : پویا اس ام

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق و احساس و آدرس pouyasm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 75
بازدید هفته : 185
بازدید ماه : 184
بازدید کل : 45243
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

Alternative content