عشق و احساس
عشق یعنی احساس و احساس یعنی انسان بودن پس همیشه انسان باش!
 
 

كمك به اندازه معرفت فقير
روزى امام حسين عليه السلام در گوشه اى از مسجد پيامبر صلى اللّه عليه و آله نشسته بود. مردى عرب نزد او آمد و گفت : يابن رسول اللّه من بايد يك ديه كامل بپردازم و توان اداى آن را ندارم . نزد خودم مى روم و از كريمترين مردم درخواست مى كنم و كسى را كريمترين مردم درخواست مى كنم و كسى را كمتر از اهلبيت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله نمى شناسم .
امام حسين عليه السلام فرمود: اى برادر عرب من سه سوال مى كنم اگر يكى از آنها راجواب دادى يك سوم بدهى تو را مى پردازم و اگر دو مساءله را پاسخ دادى دوثلث آن را ادا مى كنم و اگر هر سه سوال را جواب دادى تمام بدهى تو را مى پردازم .
مردعرب گفت : يابن رسول اللّه آيامانند شما از مانند من (كه عربى جاهل و بى سواد هستم ) سوال مى كند؟ شما كه اهل علم و شرف و بزرگى هستيد؟
امام حسين عليه السلام فرمود: بله شنيدم كه جدم رسول اللّه خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: (المعروف بقدر المعروفة ) (به اندازه معرفت احسان شود.)
مرد عرب گفت : هر چه مى خواهيد سوال كنيد اگر دانستم جواب مى دهى و اگر ندانستم از شما مى آموزم . (و لاقوة الاباللّه ) چ
امام عليه السلام پرسيد: (اى الاعمال افضل ) (كدام اعمال بهترند؟)
جواب دادن (الايمان باللّه ) (ايمان به خدا)
حضرت پرسيد: (فما النتجاة من المهلكة ) (راه نجات از مهلكه كدام است ؟)
پسخ داد: (الثقة باللّه ) (اعتماد و توكل بر خداوند.
امام عليه السلام سوال كرد: (فمايزين الرجل ) (چه چيزى به مرد زينت مى بخشد؟)
مرد عزب جواب داد: (علم معه حلم ) (توكل توام با بردبارى )
حضزت فرمود: اگر علم وحلم نداشت چه چيزى او را زينت مى دهد؟مرد عرب : (فقر معه مروة ) (مال همراه بامروت )
امام عليه السلام : اگر از فقر و صبر هم بر خوردار نبود چه ؟
مرد عرب : ( صاعقة تنزل من السماء و تحرفه فانه اهل لذلك )( صاعقه اى از آسمان پائين آيد واو را آتش زند كه مستحق چنين عذابى است ) امام عليه السلام خنديد و كيسه اى را كه در آن هزار دينار زر سرخ بود به او داد و انگشترى را كه دويست درهم ارزش داشت به او بخشيد و فرمود: طلاها را به طلبكارانت بپرداز و پول انگشتر را صرف مخارج زندگى نما.
مرد عرب آنها را برداشت و گفت :( اللّه اعلم حيث يجعل رسالته ) يعنى : يعنى خداوند بهتر مى داند مه رسالتش را رد مجا قرار دهد.
 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:كمك به اندازه معرفت فقير, :: 18:37 :: توسط : پویا اس ام

زمينه هاى گرايش به اسلام
فرشته وحى فرود آمد و اين آيت بر پيامبر(ص ) فرو خواند:
ان يشا يذهبكم ايها الناس و يات باخرين و كان الله على ذالك قديرا
(1) اگر بخواهد شما را ببرد، و ديگران را بياورد و خدا به اين كار تواناست .
به هنگام فرود آمدن اين آيه ، پيامبر(ص ) دست بر پشت سلمان گذارد و فرمود: (آنان قوم سلمانند
(2)). و بدينگونه آينده درخشان ايرانيان و اسلامگرايى استوار و تزلزل ناپذيرى آنان ، از زبان وحى بيامد، و مژده آنرا پيامبر داد.
آرى چنين بود كه ايرانيان در پذيرش اسلام و عشق به رهبران آن ، از ديگر كرامتها گوى سبقت ربودند. آنانرا عطش فراوان به اسلام روى آوردند و فروغ اين آيين را گرفتند، و به ديگر نقاط عالم پراكندند.
گرايش ايرانيان به اسلام و ايمان استوار به آن ، دو علت عمده داشت :
1- اينكه ايرانيان در طول تاريخ حاكميت شاهان ، مزه زهر آگين نابسامانى ، آشفتگى ، تبعيض نژادى ، اختلاف طبقاتى ، فقر و محروميت ، ستم و بيدادگرى را با تمام وجود و در تمام بافتهاى حيات فردى و اجتماعى ، لمس كرده بودند. اين مردم زخم شلاق حكومتهاى ستمگر را بر گرده داشتند، و زير چكمه خودكامان تاريخ خورد شده بودند، آنان قرنها در دام استبداد و تحميل در بند بودند. از اصول برابرى و برادرى و مساوات كمترين نسيبى نداشتند و حاصل قرنها زيست و تلاش و تمدنشان جز نابسامانى در زندگى مادى و معنوى و فردى و اجتماعى ، چيزى نبود.
نظام ساسانى ، نه فرهنگ و اخلاق و دين و معنويتى داشت كه عرضه كند، و نه تدبير امور معاش و عدالت اجتماعى ، اين نظام جامعه را بر اصل تبعيض ‍ و برترى طبقاتى بنا نهاده بود و اقليتى كه آنرا درباريان و موبدان و اشراف تشكيل مى دادند، از همه نعمتها برخوردار بودند، و اكثريت قاطع مردم از حقوق اجتماعى ، سياسى ، اقتصادى و حتى آموزش محروم بودند. از اين رو، ايرانيان تشنه عدالت بودند و تشنه آيين و نظامى كه بتوانند آنانرا از گذشته هاى دردناك و توانفرسا رهايى بخشد، و بار سنگين و شكننده قرنها بيدادگرى ، استعمار و محروميت را از دوششان بر دارد. در اين شرايط و احوال ، دين تازه نداى خود را به گوش ملتها رساند مردمانرا به شكستن بتها در همه شكلها و رنگها فرا خواند، و مژده آزادى و رهايى سر داد و پرچم عدالت و دادگرى برافراشت . مردم اين سرزمين ، با شنيدن نداى آزادى بخش اسلام ، بدان روى آورد و آن را با تمام وجود پذيرفت .
2- چگونگى و ماهيت تعاليم اسلامى بود، كه براى محرومان و مظلومان ، جاذبه عميقى داشت ، و توده هاى مردم ، نه تنها در برابر جاذبه جهان بينى و ايدئولوژيكى ضد اشرافيگرى و ضد طبقاتى اسلام ، مقاومتى نمى كردند، بلكه درست گمشده خود را مى يافتند، گمشده اى كه قرنها انتظار آنرا داشتند و عطش آنرا در سينه هاشان احساس مى كردند، اين بود كه آنان نجات خود از دام شاهان و روحانيون دربارى را، در پذيرش اسلام ديدند و خواسته هاى مادى و معنوى خويش را در اسلام يافتند. بدينسان ، مسلمانان ايرانى از همان روزهاى نخست ، اسلام گرايانى راستين و دين باورانى استوار شدند 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:زمينه هاى گرايش به اسلام, :: 18:28 :: توسط : پویا اس ام

حزب دموكراتيك عرب
حزب دموكراتيك عرب جديدترين حزب تشكيل شده در محيطهاى عرب نشين اسرائيل بوده و نخستين حزب حاضر در كنست است كه از همان ابتدا ماهيتى صرفا عربى داشته است . زيرا حزب راكح به رغم غلبه ى ماهيت عربى اش و مبارزه در راه تحقق آمال و آرزوهاى فلسطينيان ، از لحاظ فكرى و عضو پذيرى يك حزب فراملى با قابليت پذيرش عضويت يهوديان و اعراب بوده و هست . حزب ليست پيشرو براى صلح از بدو تاسيس در سال 1984 و تا چند سال بعد بر مشاركت استراتژيك اعراب و يهود مبتنى بود و تنها در اوايل دهه ى نود به يك حزب صرفا عربى تبديل شد. اين حزب اندكى پيش از انتخابات پارلمانى سال 1988 توسط عبدالوهاب در اوشه عضو حزب كارگر اسرائيل و يكى از نمايندگان اين حزب در كنست بود اما در اوايل سال 1988 به عنوان اعتراض به سياست هاى اسحاق رابين وزير دفاع وقت در خصوص قيام مردم فلسطين در مناطق اشغالى (انتفاضه ) از حزب كناره گيرى كرد. شمار زيادى از روسا و اعضاى شوراهاى محلى عربى در مناطق گوناگون ، عده اى از روحانيون مسلمان و مسيحى و تعدادى از صاحبان صنايع در تاسيس اين حزب شركت داشتند. حزب در شرايطى تاسيس شد كه احزاب راكح (يا حداش ) و ليست پيشرو براى صلح به منظور جلب آراء راى دهندگان عرب ، يكديگر را آماج شديد حملات تبليغاتى قرار داده بودند. اين حزب به لحاظ اهداف و پذيرش اعضا، خود را حزبى عربى و فلسطينى و جايگزين راكح و احزاب صهيونيستى معرفى كرده و در عين حال آمادگى خويش را براى مشاركت در زندگى سياسى اسرائيل و تلاش جهت تاثير گذارى در آن اعلام داشته است . در انتخابات سال 1988، اين حزب توانست يك كرسى كنست را به دست آورد ولى در انتخابات اخير (سال 1992) موفق شد دو كرسى كنست را از آن خود كند كه هم اكنون عبدالوهاب دراوشه (رييس حزب ) و طلب الصانع آن دو كرسى را اشغال مى كنند.
برنامه ى حزب دموكراتيك عرب در زمينه ى سياسى با احزاب راكح و ليست پيشرو براى صلح تفاوت زيادى ندارد و در زمينه ى حقوق مدنى و قومى اعراب ، اين حزب مانند ساير احزاب عربى ، بر لزوم احقاق اين حقوق تاكيد مى كند برنامه ى سياسى حزب دموكراتيك عرب را مى توان به شرح زير خلاصه نمود: در عرصه ى داخلى ، مبارزه براى برابرى كامل عرب هاى ساكن در اسرائيل با يهوديان و پذيرش آنان به عنوان اقليتى نژادى و پايان دادن به تمامى اشكال ستم و تبعيض نژادى كه در حقشان روا داشته مى شود. در خصوص مسايل ملى ، حل عادلانه ى مساله ى فلسطين ، تشكيل دولت مستقل فلسطين پس از عقب نشينى ارتش اسرائيل از كليه مناطق اشغالى از جمله بخش شرقى بيت المقدس و ادامه ى مذاكره با سازمان آزاديبخش فلسطين به عنوان يگانه نمايندى رسمى ملت فلسطين . حزب دموكراتيك عرب به شدت بر ضرورت يكپارچگى تمامى گروه هاى سياسى عربى و شركت همگانى در انتخابات كنست تاكيد مى كند و اميدوار است از اين طريق عرب ها با به دست آوردن تعدادى از كرسى هاى كنست (متناسب با ميزان جمعيتشان ) از ابزار قدرتمندى براى فشار به دستگاه حكومت اسرائيل به منظور نيل به حقوق به اصطلاح مدنى و قومى خود برخوردار شوند.
حزب دموكراتيك عرب به لحاظ هويت اجتماعى ، علاوه بر نمايندگى بخشى از سران عشاير و طوايف و بزرگان خاندان ، نماينده ى طبقه ى تازه تشكيل شده و رو به رشد بورژوازى جامعه ى عرب اسرائيل است يا به عبارتى دقيق تر، نماينده ى آن بخش از اقشار جامعه ى عربى است كه مايلند هم هويت عربى و فلسطينى خود را تقويت كنند و هم در فعاليت هاى سياسى و اقتصادى اسرائيل سهيم شوند. در آخرين انتخابات پارلمانى ، اين حزب از حمايت گسترده ى كانون هاى محلى و سراسرى عربى و پيروان جنبش اسلامى برخوردار بود و با قراردادن نام يكى از نامزدهاى باديه نشين (به نام طلب الصانع ) در رديف دوم ليست انتخاباتى اش توانست آراى بسيارى از باديه نشينيان را از آن خود كند.
حزب دموكراتيك عرب به لحاظ سازمانى ، سازمانى يكپارچه ندارد و اين حزب پيش از آنكه حزب نهادها باشد، ((حزب كميته ها)) و ((حزب ائتلاف هاى انتخاباتى )) است . نيروى اصلى و منشاء حركت در اين حزب ، شخص بنيانگذار و رهبر آن يعنى عبدالوهاب دراوشه است . مساله ى قابل توجه اين است كه بسيارى از اعضاى هيئت مؤ سس حزب على رغم اينكه زمان زيادى از تشكيل حزب نمى گذرد، از حزب خارج شدند و به راحتى عناصر ديگرى جايگزين آنها شدند.
تعدادى كرسى هاى حزب در كنست : كنست دوازدهم (1988) يك كرسى ؛ كنست سيزدهم (1992) 2 كرسى .
 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:حزب دموكراتيك عرب, :: 18:15 :: توسط : پویا اس ام

احزاب عربى
علاوه بر احزاب صهيونيستى ، در حال حاضر شمارى از احزاب ، گروه هاى سياسى و اتحاديه هاى محلى و كشورى در بخش هاى فلسطينى نشين اسرائيل فعاليت مى كنند. بيش تر اين تشكلات در دو دهه ى اخير و در پى مجموعه ى تحولات سياسى ، اقتصادى ، اجتماعى و فرهنگى كه با گذشت زمان زندگى عرب هاى مقيم اسرائيل را در برگرفته است ، به وجود آمده اند.
از ميان گروه هاى سياسى مختلف ، تنها سه گروه راكح (يا حداش )، ليست پيشرو براى صلح و حزب دموكراتيك عرب داراى ويژگى هاى حزب سياسى اند.
حزب اول و سوم در كنست كنونى (كنست سيزدهم ) حضور دارند ولى نامزدهاى حزب دوم به دليل به حد نصاب نرسيدن آراء به دست آمده در انتخابات سراسرى سال 1992، نتوانسته به كنست راه يابند.
علاوه بر اين سه حزب ، دو تشكل ديگر هست كه نمى توان آنها را حزب سياسى دانست و در انتخابات كنست نيز شركت نمى كنند اين دو تشكل عبارتند از: جنبش فرزندان ميهن و حركت اسلامى . همچنين چندين اتحاديه ى صنفى وجود دارند كه در پى اين اتحاديه ها گاهى هم اقدام به فعاليتهايى صرفا سياسى مى كنند.
مهم ترين اين اتحاديه ها: كميته ى كشورى رؤ ساى شوراهاى محلى (تاسيس ‍ شده در سال 1974)، كميته ى كشورى براى دفاع از اراضى (1975)، اتحاديه ى كشورى دانشجويان عرب (1975) و كميته ى پيگيرى امور شهروندان عرب (1980)، در اينجا تنها درباره ى تشكلات گروه هاى اول و دوم سخن به ميان خواهد آمد.
 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:احزاب عربى, :: 18:13 :: توسط : پویا اس ام

حزب يهدوت هتوراه
يهدوت هتو راه (يهوديان تورات ) يك گروه انتخاباتى - پالمانى و مذهبى است كه در سال 1992 با ائتلاف احزاب اغودات اسرائيل و ديغل هتوراه تشكيل شد (اين دو حزب نمايندگان آن عده از يهوديان اشكتازى اند كه امروزه در اسرائيل به حريدى ها يعنى بنيادگرايان موسومند.) حزب اغودات اسرائيل و حزب ديغل هتوراه توافق كرده اند كه در جهت ادغام دو حزب ((شوراى عالى علماى تورات )) و تهيه ليست انتخاباتى واحدى براى انتخابات سراسرى كنست تلاش كنند.
ولى تا اواخر سال 1995، ادغام ياد شده تحقق نيافته است . در انتخابات سال 1992 يهدوت هتوراه توانست 4 كرسى كنست را از آن خود كند ولى مشاركت كابينه اى كه پس از انتخابات مذكور به رهبرى اسحاق رابين تشكيل شد، خوددارى كرد. خاخام اليعيزر مناحم شاخ و خاخام موشى يهوشع هاجر برجسته ترين رهبران دينى و خاخامان ابراهام شابيرا، مناحم بوروش ، ابراهام رابيتس و شموئيل هالبرن نمايندگان يهودت هتوراه در كنست مى باشند.
 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:حزب يهدوت هتوراه, :: 18:9 :: توسط : پویا اس ام

حزب مفدال
مفدال (مفلغا دائيت لئوميت يا حزب دينى ملى ) يكى از احزاب مذهبى صهيونيستى است كه در سال 1956 با اتحاد دو حزب مذهبى صهيونيستى با سابقه ((همزرامى )) و ((هبوعيل همزرامى )) تشكيل شد. حزب همزرامى در سال 1902 در روسيه و حزب هبوعيل همزرامى در سال 1992 در فلسطين پايه گذارى شدند.
اين دو حزب مشتركا جناح مذهبى جنبش صهيونيستى را تشكيل مى دادند. حييم موشى شابيرا، يوسف بورگ ، اسحاق روفائيل و زيرح فيرهاتيگ برجسته ترين رهبران حزب مفدال به هنگام تاسيس به شمار مى رفتند.
حزب مفدال از بدو تاسيس تا سال 1977، هم پيمانى ديرينه احزاب همزرامى و هيوعيل همزرامى از يك سو و حزب مباى از سوى ديگر را كه نيمه دهه سوم برقرار بود، حفظ كرده و در تمامى كابينه هاى ائتلافى كه به رهبرى حزب مباى يا حزب كارگر تا سال 1977
(5) تشكيل شد، شركت كرد. در اين مدت مفدال به طور سنتى دو وزارتخانه مذاهب و كشور را عهده دار مى شد و بيشترين همتش را متوجه امور داخلى كه به ماهيت مذهبى دولت و منافع مذهب گرايان مستقيما ارتباط دارد، مى نمود و خود را چندان درگير سياستهاى خارجى ، امنيتى ، اقتصادى و اجتماعى نمى كرد و همين امر از حزب مفدال شريكى بى دردسر براى احزاب مباى و كارگر در بيشتر كابينه هايى كه اين دو حزب تشكيل دادند، ساخته بود.
مفدال در طول مدت حضور در كابينه طى سه دهه نخست تاسيس دولت اسرائيل ، تمام تلاشش را مصروف ايجاد و ساماندهى نهادهاى مذهبى و اجتماعى با هدف پاسخگويى به نيازهاى پيروانش ، توسعه شبكه آموزش ‍ مذهبى دولتى و موسسات تحصيلات دينى وابسته به حزب و بهبود كيفيت خدمات درمانى و اجتماعى ارايه شده به مذهب گرايان كرده سعى مى نمود وضعيت موجود را كه بازمانده دوران ماقبل تاسيس دولت اسرائيل است ، از طريق تصويب قوانين لازم در كنست لازم كند.
اما در پى شكست حزب كارگر در انتخابات سال 1977 و به قدرت رسيدن حزب ليكود كه به كودتاى سياسى موسوم است ، مفدال به حزب كارگر پشت كرده و با احزاب راستى ناسيوناليستى هم پيمان شد. اين حزب در دو كابينه اى كه مناخم بگين پس از انتخابات سال هاى 1977 و 1981 تشكيل داد و نيز كابينه هاى وحدت ملى تشكيل شده بعد از انتخابات سالهاى 1988 و 1992 شركت كرد ولى از شركت در كابينه اى كه پس از انتخابات سال 1992 به رهبرى حزب كارگر تشكيل شد، خوددارى كرد. اين موضع جديد با تحول ريشه اى كه از نيمه دهه هفتاد مفدال را در برگرفته و اين حزب ار از حزبى ميانه رو در زمينه مسايل خارجى و امنيتى (مسايل مربوط به سرزمينهاى اشغالى بخشى از مسايل خارجى و امنيتى به شمار مى رود) به حزبى به شدت ناسيوناليستى و از حزبى دينى به حزبى مبدل ساخته است كه موضوع ((سرزمين اسرائيل بزرگ )) را سرلوحه برنامه هايش قرار مى دهد، هم خوانى دارد.
تحول در مواضع و اولويت هاى مفدال به دنبال رويارويى شديد و مستمرى كه در طول دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد ميان رهبران قديمى حزب كه موضع گيرى هاى سياسى نزديك ترى به موضع گيرى هاى حزب كارگر داشتند و اعضاى جوان حزب به رهبرى زفولون هامر و يهودا بن مئير رخ داد، اتفاق افتاد.
هامرو بن مئير و ساير جوانان حزب مفدال تحت تاثير انديشه هاى خاخام تسفى يهودا هكوهين كوك رهبر روحى جنبش غوش ايمونيم و رييس ‍ پشيفات مژكاز هراف قرار داشتند. اين خاخام به اصطلاح سرزمين اسرائيل را از لحاظ قداست همسنگ ((تورات اسرائيل )) و ((ملت اسرائيل )) مى داند و سكونت يافتن در اين سرزمين و باقى ماندن آن تحت حاكميت اسرائيل را دو فريضه مذهبى همانند ساير فرايض اعلام كرده است .
در دهه هشتاد جوانان مفدال با بهره گيرى از خصومت و رقابت سران قديمى حزب با يكديگر، ضمن تسلط بر اين حزب توانستند مواضع و اولويت هايش را تغيير دهند.
در نيمه نخست دهه هشتاد، مفدال با دو انشعاب روبرو شد كه به ضعف اين حزب و از دست بخش بزرگى از پايگاه انتخاباتى اش انجاميد. در سال 1981 و در آستانه كنست دهم ، گروهى از يهوديان شرقى به رهبرى اهرون ابوحتسيرا در اعتراض به سيطره اشكنازها بر رهبرى و نهادهاى مفدال ، از اين حزب جدا شدند و حزب جديدى به نام تامى (تنوعات مشورت اسرائيل يا جنبش ميراث اسرائيل ) تشكيل دادند. اين حزب در انتخابات مذكور با جذب تعداد زيادى از آراء يهوديان شرقى )كه پيشتر به نفع مفدال راى مى دادند) توانست سه كرسى كنست را از آن خود كند. و در سال 1983 گروه ديگرى از اعضاى به شدت افراطى (به لحاظ سياسى و مذهبى ) مفدال به رهبرى دو خاخام ، يوسف شابيرا و حييم دروكمان به عنوان اعتراض به مواضع سران اين حزب نسبت به برخى امور سياسى و شهرك سازى ، از حزب منشعب شدند و حزب جديدى به نام متساد را (مفلغا تسيونيت داتيت يا حزب صهيونيستى مذهبى ) تاسيس كردند. در آستانه انتخابات سال 1984، متساد با حزب بوعالى اسرائيل به رهبرى خاخام ابراهام فيرديغمر و گروهى از جنبش غوش ايمونيم به رهبرى منان بورات (منشعب از حزب هتحيا) متحد شدند و حزب موراشاه (ميراث ) را تشكيل دادند. اين حزب در انتخابات مذكور با جذب آراء بخشى از هواداران مفدال از لحاظ سياسى داراى گرايش هايى شديدا افراطى بودند، توانست دو تن از نامزدهايش را راهى كنست كنند. شابيرا، دروكمان و بورات در زمان هاى مختلفى به حزب مفدال بازگشتند.
به عمق موضوع كه نگاه مى افكنيم درمى يابيم كه درگيرى ها و انشعاب ها در درون مفدال در حقيقت بازتاب شمارى از دگرگونى هاى سياسى و اجتماعى ريشه است كه طى دو دهه اخير در اسرائيل رخ داده است (شامل رشد احساسات ناسيوناليستى ، گسترش تفكرات فرقه حريديه و بروز نقش ‍ سياسى فرق يهوديان شرقى ). اين دگرگونى ها به فروپاشى پايگاه انتخاباتى سنتى مفدال و تضعيف نقش اين حزب در پارلمان اسرائيل انجاميد. تعداد كرسى هاى حزب مفدال در كنست كه در سه دهه نخست تاسيس اسرائيل از 10 تا 12 كرسى بود، در انتخابات سالهاى 1981، 1984، 1988، 1992 به ترتيب 6، 4، 5، 6 كرسى بود. با ضعيف شدن مفدال موازنه قوا در درون اردوگاه مذهب گرايان در دهه اخير به نفع احزاب حريدى تغيير يافته است به طورى كه قدرت اين احزاب تقريبا دو برابر قدرت حزب مفدال شد در حالى كه پيشتر وضعيت كاملا بر عكس بود.
در آخرين انتخابات كنست (سال 1992)، رفولون هامر رهبر حزب مفدال در راس ليست انتخاباتى حزب قرار داشت . در اين انتخابات ، برنامه سياسى مفدال بسيار افراطى بود. مهمترين نكات اين برنامه عبارت بود از: عدم واگذارى هيچ بخشى از به اصطلاح سرزمين اسرائيل به بيگانگان ؛ عدم تخريب هيچ شهرك يهودى نشين ؛ بيت المقدس يكپارچه پايتخت دولت و ملت اسرائيل بوده و خواهد بود؛ مقابله با تروريسم و قيام مردم فلسطين (انتفاضه )، دولت اسرائيل به تنهايى مسوول برقرارى امنيت و آرامش و حفظ نظم عمومى است و براى اين كار بايد از ارتش ، دستگاه هاى امنيتى و كليه ى وسايل لازم استفاده كند؛ بلندى هاى جولان بخش ‍ تفكيك ناپذير دولت اسرائيل است و در هيچ مذاكرات صلحى نبايد موضوع استرداد آن به سوريه مطرح گردد.
شوراى عالى خاخامان اسرائيل و مؤ سسات آموزش دينى دولتى در اختيار مفدال است و اين حزب تعدادى يشيف ، آموزشگاه حرفه اى و مدرسه عالى تلمود را اداره مى كند و در دانشگاه علوم دينى بار- ايلان كه در دهه ى پنجاه احداث شده است ، نفوذ زيادى دارد.
جنبش مدافع سياست شهرك سازى هكيبوتس هداتى (كيبوتس دينى ) شامل تعدادى كيبوتس و ده ها موشافاه ، جنبش جوانان بنى عكيفا تشكيل شده در سال 1929 و يك جنبش زنان كه در دهه ى شصت تاءسيس يافته است ، به مفدال وابسته اند. همچنين اين حزب چندين مؤ سسه ى مالى و اقتصادى و در راءس آن بانك همزرامى ، بانك بوعيل همزرامى و شركت ساختمانى مشحاف را در اختيار دارد. روزنامه ى هتسوفيه ارگان حزب مفدال است .
شمار كرسى هاى حزب مفدال در دوره هاى مختلف كنست :
كنست سوم (1955) 11 كرسى (با نام جبهه مذهبى ناسيوناليستى )؛ كنست چهارم (1959) 12 كرسى ؛ كنست پنجم (1961) 12 كرسى ؛ كنست ششم (1965) 11 كرسى ؛ كنست هفتم (1969) 12 كرسى ؛ كنست هشتم (1973) 10 كرسى ؛ كنست نهم (1977) 12 كرسى ؛ كنست دهم (1981) 6 كرسى ؛ كنست يازدهم (1984) 4 كرسى ؛ كنست دوازدهم (1988) 15 كرسى ؛ كنست سيزدهم (1992) 6 كرسى .


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:حزب مفدال, :: 18:4 :: توسط : پویا اس ام

اجداد رسول خدا
از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: ( اذا بلغ نسبى الى عدنان فامسكوا. ) (هرگاه نسب من به عدنان رسيد از ذكر اجداد جلوتر خوددارى كنيد
(1) ). به اين جهت ، شرح حال اجداد پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله را از جد بيستم ، (عدنان ) شروع مى كنيم .
20 - عدنان : پدر عرب عدنانى است كه در تهامه ، نجد و حجاز تا شارف الشاءم و عراق مسكن داشته اند و انان را عرب معدى ، عرب نزارى ، عرب مضرى ، عرب اسماعيلى ، عرب شمالى ، عرب متعربه و مستعربه ، بنى اسماعيل ، بنى مشرق ، بنى قيدار مى گويند و نسبشان به اسماعيل بن ابراهيم عليه السلام مى رسد.
(2)
عدنان دو پسر داشت : (معدّ) و (عكّ) كه (بنى غافق ) از (عكّ) پديد آمده بودند.
19 - معدّ بن عدنان : (عدنان ) با فرزندان خويش به سوى يمن رفت و همان جا بود تا وفات يافت . او را چند پسر بود كه معدّ بر همه آنها سرورى داشت . مادر معدّ از قبيله (جُرهُم ) بود و ده فرزند داشت و كنيه معدّ (ابوقضاعه ) بود.
(3)
به قول ابن اسحاق : معدّبن عدنان چهار پسر به نامهاى ، (نزار)، (قضاعه )، (قنص ) و (اياد) داشت .
18 - نزار بن معد: سرور و بزرگ فرزندان پدرش بود و در مكه جاى داشت و او را چهار پسر به نامهاى : (مضر)، (ربيعه )، (انمار) و (اياد) بود. دو قبيله (خشعم ) و (بجيله ) از انمار به وجود آمده اند و دو قبيله بزرگ ربيعه و مضر از نزار پديدار گشته اند.
17 - مضر بن نزار: دو پسر داشت : (الياءس )
(4) و (عيلان ) و مادرشان از قبيله (جرهم ) بود. از رسول اكرم صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: (مضر و ربيعه را دشنام ندهيد، چه آن دو مسلمان بوده اند.(5) ) (مضر) سرور فرزندان پدرش و مردى بخشنده و دانا بود و فرزندانش را ره صلاح و پرهيزگارى نصيحت مى كرد.
16 - الياس بن مضر: پس از پدر در ميان قبايل بزرگى يافت و او را (سيدالعشيرة ) لقب دادند، سه پسر به نامهاى : (مدركه )، (طابخه ) و (قمعه ) داشت (نامشان به ترتيب : عامر، عمرو و عمير است ) و مادرشان (خندف ) و نام اصلى وى (ليلى ) بود و قبايلى را كه نسبشان به الياءس مى رسد (بنى خندف ) گويند.
قبيله هاى (بنى تميم )، (بنى ضبه )، (مزينه )، (رِباب )، (خزاعه ) (اسلم )، از الياس بن مضر منفصل مى شوند.
15 - مدركه بن الياءس : نامش (عامر)
(6) و كنيه اش (ابوالهذيل ) و (ابوخزيمه ) بود. (مدركه ) چهار فرزند داشت : (خزيمه ) و (هذيل )، (حارثه ) و (غالب ).(7)
نسب قبيله (هذيل ) و (عبداللّه بن مسعود) صحابى معروف به (مدركة بن الياس ) مى رسد.
14 - خزيمة بن مدركة : مادرش (سلمى ) دختر (اسد بن ربيعة بن نزار) و به قول ابن اسحاق زنى از (بنى قضاعه ) بود، بعد از پدر حكومت قبايل عرب را داشت و او را چهار پسر به نامهاى : (كنانه )، (اسد)، (اسده )، (هون ) بود.
13 - كنانة بن خزيمه : كنيه اش (ابومضر) و مادرش (عوانه ) دختر (سعدبن قيس بن عيلان بن مضر) بود. از (كنانه ) فضايل بى شمارى آشكار گشت و عرب او را بزرگ مى داشت . فرزندانش عبارت بودند از: (نضر)، (مالك )، (عبدمناة )، (ملكان ) و (حدال ). قبايل (بنى ليث ) و (بنى عامر) از كنانة بن خزيمه پديد آمده اند.
12 - نضر بن كنانه : مادرش به قول يعقوبى (هاله ) دختر (سويد بن غطريف ) و به قول ابن اسحاق و طبرى و ديگران (برّه ) دختر (مرّبن ادّبن طابخه ) بود و فرزندان وى : (مالك )، (يخلد) و (صلت ) و كنيه اش (ابوالصلت ) بوده است .
يعقوبى مى گويد: نضر بن كنانه ، اول كسى است كه (قريش ) ناميده شد و به اين ترتيب كسى كه از فرزندان نضر بن كنانه نباشد (قرشى ) نيست .
11 - مالك بن نضر: مادر وى (عاتكه ) دختر (عدوان بن عمرو بن قيس بن عيلان ) و فرزند وى (فهر بن مالك ) بود.
10 - فهر بن مالك : مادر وى (جندله ) دختر (حارث بن مضاض بن عمرو جرهمى ) بود و فرزندان وى : (غالب )، (محارب )، (حارث )، (اسد) و دخترى به نام (جندله ) مى باشند.
9 - غالب بن فهر: مادر وى (ليلى ) دختر (سعد بن هذيل ) بود و فرزندان وى : (لؤ ى ) و (تيم الادرم ) و فغرزندان تيم بن غالب ، (بنو اءدرم بن غالب ) معروف شده اند.
8 - لؤ ى بن غالب : مادرم وى (سلمى ) دختر (كعب بن عمرو خزاعى ) بود و فرزندانش عبارت بودند از: (كعب )، (عامر)، (سامه )، (عوف ) و (خزيمه ).
7 - كعب بن لؤ ى : مادر وى (ماوية ) دختر (كعب بن قين بن جسر) بود و فرزندانش عبارت بودند از (مره )، (عدى ) و (هصيص ) و كنيه اش (ابوهصيص ) بود.
كعب بن لؤ ى از همه فرزندان پدرش بزرگوارتر و ارجمندتر بود، وى اولين كسى است كه در خطبه اش (اما بعد) گفت و روز جمعه را (جمعه ) ناميد، زيرا پيش از آن ، عرب آن را (عروبه ) مى ناميد.
6 - مرة بن كعب : مادر وى : (وحشية ) دختر (شيبان بن محارب بن فهر بن مالك بن نضر) است و فرزندان وى : (كلاب )، (تيم )، (يقظه )، و كنيه اش (ابويقظه ) مى باشد.
5 - كلاب بن مّره : مادرش (هند) دختر (سرير بن ثعلبة بن حارث بن (فهر بن ) مالك (بن نضر) بن كنانه بن خزيمه ) است و فرزندانش : (قصىّبن كلاب ) و (زهره بن كلاب ) و يك دختر، و كنيه اش ‍ (ابوزهره ) و نامش (حكيم ) است .
رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره دو فرزند (كلاب بن مره ) يعنى : (قصى ) و (زهره ) گفت : (دو بطن خالص قريش دو پسر كلاب اند).
4 - قصى بن كلاب : مادرش : (فاطمه ) دختر (سعد بن سيل ) است و فرزندانش : (عبدمناف )، (عبدالدار)، (عبدالعزى ) و (عبد قصى ) و دو دختر و كنيه اش (ابوالمغيره )
(8) بود.
قصى بزرگ و بزرگوار شد. در اين موقع دربانى و كليددارى خانه كعبه با قبيله (خزاعه ) بود كه پس از (جرهميان ) بر مكه غالب شده بودند و اجازه حج با قبيله (صوفه ) بود.
(قصى ) زير بار (صوفه ) نرفت و پس از جنگى سخت بر آنان پيروز گشت و دست آنان را از اجازه حج كوتاه ساخت ، (خزاعه ) نيز حساب كار خويش كردند و از قصى كناره گرفتند و سرانجام (قضى ) امور كعبه و مكه را به داورى (يعمر بن عوف بن كعب كنانى ) در دست گرفت و از آن روز (شداخ ) ناميده شد.
(قصى ) مناصب را در ميان فرزندان خويش تقسيم كرد، آب دادن و سرورى را به (عبدمناف )، (دارالندوه ) را به (عبدالدار)، پذيرايى حاجيان را به (عبدالعزى ) و دو كنار وادى را به (عبدقصى ) واگذاشت .
(9)
قريش از نظر بزرگوارى (قصى بن كلاب ) مرگ وى را مبداء تاريخ خود قرار دادند.
3 - عبد مناف بن قصى : مادرش : (حبى ) دختر (حليل خزاعى ) است و فرزندانش : (هاشم )، (عبدشمس )، (مطلب )، (نوفل )، (ابوعمرو) و شش دختر. كنيه اش (ابوعبد شمس ) و نامش (مغيره ) و او را (قمرالبطحاء) مى گفتند.
2 - هاشم بن عبد مناف : مادرش : (عاتكه ) دختر (مرة بن هلال بن فالج ) است و فرزندان وى : (عبدالمطلب )، (اسد)، (ابوصيفى )، (نضله ) و پنج دختر، و كنيه اش : (ابونضله ) و نامش : (عمرو) و معروف به (عمروالعلى ) بود.
نسب (بنى هاشم ) عموما به (هاشم بن عبد مناف ) مى رسد و مادر اميرالمؤ منين عليه السلام (فاطمه ) دختر (اسد بن هاشم ) است .
1 - عبدالمطلب بن هاشم : مادرش : (سلمى ) دختر (عمرو بن زيد بن لبيد (بن حرام ) بن خداش بن عامر بن غنم بن عدى بن نجار، تيم اللات بن ثعلبة بن عمرو بن خزرج ) بود و فرزندانش (عباس )، (حمزه )، (عبدالله )، (ابوطالب ) (عبدمناف )، (زبير)، (حارث )، (حجل ) (غيداق )، (مقوم ) (عبدالكعبه )، (ضرارابولهب ) (عبدالعزى ) (قشم ) و شش دختر.
كنيه عبدالمطلب (ابوالحارث ) و نامش (شيبة الحمد) و نام اولش ‍ (عامر) بوده است .
عبدالمطلب ، سرور قريش بود و رقيبى نداشت . وى پس از آن كه داستان اصحاب فيل به انجام رسيد، اشعارى گفت ك يعقوبى آن را نقل كرده است .
(10)
وفات عبدالمطلب ، در دهم ماه ربيع الاول (هشت سالگى رسول اكرم ) سال ششم عام الفيل اتفاق افتاد و صد و بيست سال عمر كرد.
(11) قبر او در (حجون ) واقع شده كه به قبرستان ابوطالب معروف است .
پدر رسول خدا صلى الله عليه و آله
عبداللّه بن عبدالمطلب ، مادرش : (فاطمه ) دختر (عمرو بن عائذ بن عمران بن محزوم ) است . عبدالله پدر رسول خدا صلى الله عليه و آله در بيست و پنج سالگى وفات كرد. به قول مشهور وفات وى پيش از ميلاد رسول خدا روى داد، اما يعقوبى ، اين قول را خلاف اجماع گفته و به موجب روايتى از (جعفر بن محمد) وفات او را دو ماه پس از ولادت رسول خدا دانسته است .
(12)
به قول واقدى : از (عبدالله ) كنيزى به نام (ام ايمن ) و پنج شتر و يك گله گوسفند و به قول ابن اثير: شمشيرى كهن و پولى نيز به جاى ماند كه رسول خدا آنها را ارث برد.
(13)
مادر رسول خدا صلى الله عليه و آله
(آمنه ) دختر (وهب بن عبدمناف بن زهرة بن كلاب ) كه ده سال و به قولى ده سال و اندى پس از واقعه حفر زمزم و يك سال پس از آن كه (عبدالمطلب ) براى آزادى (عبدالله ) از كشته شدن صد شتر فديه داد، به ازدواج (عبدالله ) در آمد و شش سال و سه ماه پس از ولادت رسول خدا
(14) در سفرى كه فرزند خويش را به مدينه برده بود تا خويشاوندان مادرى وى او را ببينند هنگام بازگشت به مكه در سى سالگى در (ابواء) وفات كرد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله
محمد بن عبداللّه بن عبدالمطلب (شيبة الحمد، عامر) بن هاشم (عمروالعلى ) بن عبد مناف (مغيرة بن قصى (زيد) بن كلاب (حكيم ) بن مرة بن كعب بن لؤ ى بن غالب بن فهر (قريش ) بن مالك بن نضر (قيس ) بن كنانة بن خزيمة بن مدركة (عمرو) بن الياءس بن نزار (خلدان ) بن معد بن عدنان عليهم السلام .
ميلاد رسول خدا صلى الله عليه و آله
در تاريخ ولادت رسول خدا صلى الله عليه و آله اختلاف است : مشهور شيعه هفدهم (ربيع الاول ، 53 سال قبل از هجرت ) و مشهور اهل سنت دوازدهم ربيع الاول است و اقوال مختلف ديگر نيز بيان شده .
كلينى دوازدهم ربيع الاول عام الفيل
(15) (هنگام زوال يا بامداد) و مسعودى : هشتم ربيع الاول عام الفيل پنجاه روز پس از آمدن اصحاب فيل به مكه دانسته اند.(16)
كلينى مى نويسد: مادر رسول خدا صلى الله عليه و آله در ايام تشريق (يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ماه ذى الحجه ) نزد جمره وسطى كه در خانه عبدالله بن عبدالمطلب واقع بود باردار شد
(17) و رسول خدا در شعب ابى طالب در خانه محمد بن يوسف در زاويه بالا به هنگام ورود به خانه در دست چپ واقع مى شود از وى تولد يافت .
ابن اسحاق روايت مى كند: (آمنه ) دختر (وهب ) مادر رسول خدا مى گفت كه : چون به رسول خدا باردار شدم به من گفته شد: همانا تو به سرور اين امت باردار شده اى ، هرگاه تولد يافت ، بگو: ( اعيذه بالواحد من شر حاسد. ) (او را از شر هر حسد برنده اى به خداى يكتا پناه ميدهم ) سپس او را (محمد) بنام ، چون رسول خدا تولد يافت ، آمنه براى عبدالمطلب پيام فرستاد تا او را ببيند، عبدالمطلب آمد و او را در بر گرفت و به درون كعبه برد و براى وى دست به دعا برداشت آنگاه او را مادرش سپرد و براى او در جستجوى دايه برآمد.
(18)
دوران شيرخوارگى و كودكى پيامبر صلى الله عليه و آله
رسول خدا صلى الله عليه و آله هفت روز از مادر خود (آمنه ) شير خورد
(19) و روز هفتم ولادت ، عبدالمطلب ، قوچى براى وى عقيقه كرد و او را (محمد) ناميد. سپس كنيز ابولهب (ثويبه ) كه پيش از اين ، حمزة بن عبدالمطلب را شير داده بود، چند روزى رسول خدا را شير داد. به گفته يعقوبى : (ثويبه ) جعفر بن ابى طالب را نيز شير داده است (20) آنگاه سعادت شير دادن رسول خدا نصيب زنى از قبيله (بنى سعد بن بكر بن هوازن ) به نام (حليمه ) دختر (ابوذؤ يب : عبدالله بن حارث ) شد.
حليمه ، دو سال تمام رسول خدا را شير داد و در دو سالگى او را از شير بازگرفت و حضرت در حدود چهار سال نزد حليمه در ميان قبيله بنى سعد اقامت داشت و قضيه (شق صدر) در همان جا روى داد
(21) و در سال پنجم ولادت ، حليمه او را به مادرش بازگرداند. (22)
سفر رسول خدا به مدينه در شش سالگى
از عمر رسول خدا شش سال تمام مى گذشت كه مادرش (آمنه ) وى را براى ديدن داييهايش به مدينه برد و هنگام بازگشت به مكه در (ابواء) در گذشت و همان جا به خاك سپرده شد. از آن (ام ايمن ) رسول خدا را با همان دو شترى كه از مكه آورده بودند به مكه بازگرداند.
رسول خدا كه در سال حديبيه بر (ابواء) مى گذشت ، قبر مادر خود را زيارت كرد و بر سر قبر گريست .
(23)
سفر اول شام
رسول خدا صلى الله عليه و آله نه ساله يا دوازده ساله و به قول مسعودى سيزده ساله بود
(24) كه همراه عموى خود ابوطالب كه با كاروان قريش ‍ براى تجارت به شام مى رفت ، رهسپار شام شد. اين سفر در دهم ربيع الاول سال سيزدهم واقعه فيل اتفاق افتاد(25) و چون كاروان به (بصرى ) رسيد، راهبى به نام (بحيرى ) كه از دانايان كيش مسيحى بود، از روى آثار و علايم ، رسول خدا را شناخت و از نبوت آينده وى خبر داد.
حوادث مهم در دوران جوانى ، قبل از بعثت
در ترتيب وقوع اين حوادث كم و بيش اختلاف است و مسعودى ترتيب و فاصله تاريخى آنها را چنين گفته است : ميان ميلاد رسول خدا كه در عام الفيل بوده است و (عام الفجار) بيست سال فاصله شد.
چهار سال و سه ماه و شش روز بعد از (فجار چهارم )، رسول خدا براى (خديجه ) رهسپار سفر بازرگانى شام شد. دو ماه و بيست و چهار روز بعد با خديجه ازدواج كرد.
فجار
در جوانى رسول خدا صلى الله عليه و آله جنگ فجار، ميان قريش و بنى كنانه و بنى اسد بن خزيمه از طرفى ، و بنى قيس بن عيلان از طرف ديگر روى داد. (نعمان بن منذر) پادشاه حيره كاروانى با بار پارچه و مشك به بازار (عكاظ) فرستاد، در اين هنگام (براض بن قيس ) از بنى كنانه به منظور كشتن وى رهسپار شد و بر او تاخت و او را كشت و چون اين قتل در ماه حرام بود (فجار) ناميده شد.
(26)
يعقوبى مى گويد: در ماه رجب كه نزد آنان ماه حرام بود و در آن خونريزى نمى كردند، جنگيدند، به اين جهت (فجار) ناميده شده است ، چرا كه در ماه حرام ، فجورى (گناهى بزرگ ) مرتكب شدند.
(27)
رسول خدا بيست ساله بود كه در (فجار) شركت كرد
(28) و جز (يوم نخله ) در باقى روزها حاضر بود(29) و جنگ فجار در ماه شوال به پايان رسيد.
حلف الفضول
ابن اثير از ابن اسحاق نقل مى كند كه : مردانى از (جرهم ) و (قطوراء) كه نامهايشان همه از ماده (فضل ) مشتق بوده است فراهم شده و پيمانى بسته بودند كه در داخل مكّه ستمگرى را مجال اقامت ندهند و پس از آن كه اين پيمان كهنه شد و جز نامى از آن در ميان قريش باقى نبود، ديگر بار به وسيله قبايل قريش تجديد شد و قريش آن را (حلف الفضول ) ناميد.
(30)
اوّل كسى كه در اين كار پيشقدم شد (زبير بن عبدالمطّلب ) بود كه طوايف قريش را در دارالنّدوه فراهم ساخت و از آن جا به خانه (عبداللّه بن جدعان تيمى ) رفتند و در آن جا پيمان بستند.
(31)
سفر دوم شام و ازدواج با خديجه
1 - (خديجه ): دختر (خويلد) (ابن اسد بن عبدالعزى بن قصىّ) كه پانزده سال پيش از واقعه فيل تولد يافت
(32) ، زنى تجات پيشه و شرافتمند و ثروتمند بود، مردان را براى بازرگانى اجير مى كرد و سرمايه اى براى تجارت در اختيارشان مى گذاشت و حقى برايشان قرار مى داد و چون از راستگويى و امانتدارى رسول خدا خبر يافت ، نزد وى فرستاد و به او پيشنهاد كرد كه همراه غلام وى (ميسره ) براى تجارت از مكه رهسپار شام شود، رسول خدا پذيرفت و به شام رفت . (33) اين سفر چهار سال و نه ماه و شش روز پس از (فجار) چهارم روى داد. رسول خدا در اين هنگام بيست و پنج ساله بود و چون به (بصرى ) رسيد (نسطور) راهب وى را ديد و (ميسره ) را به پيامبرى او مژده داد و ميسره در اين سفر از رسول خدا كراماتى مشاهده كرد كه او را خيره ساخت ، چون به مكّه بازگشت ، از آنچه از نسطور راهب شنيده و خود ديده بود، خديجه را آگاه ساخت و خديجه هم در ازدواج با رسول خدا رغبت كرد(34) و علاقه مندى خود را به ازدواج با وى اظهار داشت . رسول خدا نيز با عموى خود حمزة بن عبدالمطلب نزد پدر خديجه رفت و خديجه را خواستگارى كرد.(35)
برخى گفته اند كه (خويلد) پدر خديجه پيش از (فجار) مرده بود و عموى خديجه (عمرو بن اسد) وى را به رسول خدا تزويج كرد.
(36) تاريخ ازدواج دو ماه و بيست و پنج روز پس از بازگشت رسول خدا از سفر شام بود.(37)
رسول خدا بيست شتر جوان مهر داد و خطبه عقد را ابوطالب ايراد كرد، پس از انجام خطبه عقد، (عمرو بن اسد) عموى خديجه گفت : ( محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب يخطب خديجة بنت خويلد، هذاالفحل لايقدع انفه . ) يعنى : (محمد پسر عبدالله بن عبدالمطلب از خديجه دختر خويلد خواستگارى ميكند، اين خواستگار بزرگوار را نمى توان رد كرد).
ام المؤ منين خديجه در چهل سالگى به ازدواج رسول خدا در آمد و همه فرزندان رسول خدا جز (ابراهيم ) از وى تولد يافتند.
خديجه قبل از ازدواج با رسول خدا، نخست به ازدواج (ابوهاله تميمى ) و بعد به ازدواج (عتيق
(38) بن عائذ (39) بن عبدالله بن عمر بن مخزوم ) درآمده بود. وى حدود بيست و پنج سال با رسول خدا زندگى كرد و در شصت و پنج سالگى (سال دهم بعثت ) وفات كرد.(40)
2 - (سوده ): دختر (زمعة بن قيس ) بود كه رسول خدا او را پس از وفات خديجه و پيش از (عايشه ) به عقد خويش درآورد. (سوده ) نخست به ازدواج پسر عموى خويش (سكران بن عمرو) در آمد و با سكران كه مسلمان شده بوده بود به حبشه هجرت كرد و پس از چند ماه به مكه بازگشتند. سكران پيش از هجرت رسول خدا در مكه وفات يافت و (سوده ) به ازدواج رسول خدا درآمد.
(41) وى در آخر خلافت (عمر) و يا در سال 54 هجرى وفات كرد.(42)
3 - (عايشه ): دختر (ابوبكر (عبدالله ) بن ابى قحافه (عثمان )) از (بنى تيم بن مره ) كه در مكه و در هفت سالگى به عقد رسول خدا در آمد و در سال 57 يا 58 هجرى وفات كرد.
(43)
4 - (حفصه ): دختر (عمر بن خطاب ) ابتدا به ازدواج (خنيس بن حذافه سهمى ) درآمد، (خنيس ) پيش از آن كه رسول خدا به خانه (ارقم ) درآيد اسلام آورد و در بدر و احد شركت كرد و در احد زخمى برداشت كه بر اثر آن وفات يافت .
(حفصه ) بعد از عايشه ، در سال سوم هجرت با ازدواج رسول خدا در آمد و در سال 41 يا 45 و به قولى سال 27 هجرت وفات يافت .
(44)
5 - (زينب ): دختر (خزيمة بن حارث ) از (بنى هلال ) بود او را (ام المساكين ) مى گفتند، شوهرش (عبدالله بن جحش اسدى )
(45) در جنگ احد به شهادت رسيد، بعد از حفصه به ازدواج رسول خدا درآمد و پس از دو يا سه ماه در حيات رسول خدا وفات يافت .
6 - (ام حبيبه ): رمله : دختر (ابوسفيان ) از (بنى اميه ) بود كه با شوهر مسلمان خود (عبيدالله بن جحش ) به حبشه هجرت كرد، عبيدالله در حبشه نصرانى شد و سپس از دنيا رفت . ام حبيبه به توسط نجاشى پادشاه حبشه در همان جا به عقد رسول خدا در آمد و آنگاه به مدينه فرستاده شد. گويند نجاشى از طرف رسول خدا چهارصد دينار كابين به وى داد و آن كه ام حبيبه را به ازدواج رسول خدا درآورد (خالد بن سعيد بن عاص ) بود.
(46)
7 - (ام سلمه ): هند: دختر (ابواميه مخزومى ) و شوهرش ‍ (ابوسلمه : عبدالله بن عبدالاسد مخزومى ) پسر عمه رسول خدا بود. (ابوسلمه ) بر اثر زخمى كه در جنگ احد برداشته بود به شهادت رسيد، آنگاه (ام سلمه ) به ازدواج رسول خدا درآمد و بين سالهاى 60 تا 62 بعد از همه زنان رسول خدا وفات كرد.
8 - (زينب ): دختر (جحش ) از (بنى اسد) دختر عمه رسول خدا بود كه به دستور آن حضرت به عقد (زيد بن حارثه ) در آمد و آنگاه كه زيد او را طلاق داد پس از ام سلمه به همسرى رسول خدا سرافراز گشت . وفات زينب در سال بيستم هجرى بوده است .
(47)
9 - (جويريه ): دختر (حارث بن ابى ضرار) از قبيله (بنى المصطلق خزاعه ) بود كه در سال پنجم يا ششم هجرت در غزوه بنى المصطلق اسير شد، رسول خدا قيمت او را داد و او را آزاد كرد و به اختيار خودش به ازدواج رسول خدا درآمد. وى در سال 50 يا 56 هجرى از دنيا رفت .
10 - (صفيّه ): دختر (حيىّ بن اخطب ) از يهوديان (بنى النّضير)، ابتدا همسر (سلّام بن مشكم ) و سپس (كنانة بن اءبى الحقيق ) بود. (كنانه ) در جنگ خيبر (صفر سال هفتم هجرت ) كشته شد و صفيّه به اسارت درآمد و رسول خدا او را آزاد كرد و به زنى گرفت و در سال پنجاهم هجرت در خلافت (معاويه ) در گذشت .
11 - (ميمونه ): دختر (حارث بن حزن )از (بنى هلال ) بود كه ابتدا به ازدواج (ابورهم بن عبدالعزّى ) درآمد، سپس در ذى القعده سال هفتم هجرى در سفر (عمرة القضاء) به وسيله (عبّاس بن عبدالمطّلب ) در سرف به عقد رسول خدا درآمد. وى در سال 51 يا 63 يا 66 هجرى در همان (سرف ) در گذشت .
از اين يازده زن : دو نفر (خديجه و زينب دختر خزيمه ) در حيات رسول خدا و نه نفر ديگر پس از وفات رسول خدا وفات يافته اند.
فرزندان رسول خدا صلى الله عليه و آله
رسول خدا را سه پسر و چهار دختر بود كه عبارتند از:
1 - قاسم : نخستين فرزند رسول خداست و پيش از بعثت در مكّه تولد يافت و رسول خدا به نام وى (ابوالقاسم ) كنيه گرفت . او به هنگام وفات دو ساله بود.
2 - زينب : دختر بزرگ رسول خدا بود كه بعد از قاسم در سى سالگى رسول خدا تولد يافت و پيش از اسلام به ازدواج پسر خاله خود (ابوالعاص بن ربيع ) درآمد و در سال هشتم هجرت در مدينه وفات يافت .
3 - رقيّه : پيش از اسلام و بعد از زينب ؛ در مكّه تولد يافت و پيش از اسلام به عقد (عتبة بن ابى لهب ) درآمد، پيش از عروسى به دستور ابولهب از وى جدا گشت و سپس به عقد (عثمان بن عفّان ) در آمد. وى در سال دوم هجرت در مدينه وفات يافت .
4 - امّكلثوم : در مكّه تولد يافت و پيش از اسلام به عقد (عتبة بن ابى لهب ) درآمد و مانند خواهرش پيش از عروسى از عتبه جدا گشت و به ازدواج (عثمان بن عفّان ) درآمد و در سال نهم هجرت وفات كرد.
5 - فاطمه عليهاالسلام : ظاهرا در حدود پنج سال پيش از بعثت در مكّه تولد يافت و در مدينه به ازدواج (اميرمؤ منان على عليه السلام ) درآمد و پس از وفات رسول خدا به فاصله اى در حدود چهل روز تا هشت ماه وفات يافت و نسل رسول خدا صلى الله عليه و آله تنها از وى باقى ماند.
6 - عبداللّه : پس از بعثت در مكه متولد شد و در همان مكه وفات يافت .
7 - ابراهيم : از (ماريّه قبطيّه )
(48) در سال هشتم هجرت در مدينه تولد يافت و در سال دهم ، سه ماه پيش از وفات رسول خدا در مدينه وفات كرد.
ولادت فاطمه عليهاالسلام دختر پيامبر صلى الله عليه و آله
ولادت فاطمه عليهاالسلام را پنج سال پيش از بعثت رسول خدا، در سال تجديد بناى كعبه نوشته اند، كلينى در كتاب اصول كافى مى گويد: ولادت فاطمه عليهاالسلام پنج سال بعد از بعثت روى داد.
(49)
درباره سن فاطمه عليهاالسلام به هنگام وفات اختلاف است ، بعضى بيست و هفت سال و بعضى بيست و هشت سال دانسته اند و برخى گفته اند: در سى و سه سالگى وفات يافته است . يعقوبى در تاريخ مى نويسد: كه سن فاطمه در هنگام وفات بيست و سه سال بود، بنابراين بايد ولادت او در سال بعثت رسول خدا بوده باشد
(50) و اين قول مطابق فرموده شيخ طوسى است كه : سنّ فاطمه عليهاالسلام در موقع ازدواج با اميرمؤ منان عليه السلام ، (پنج ماه بعد از هجرت ) سيزده سال بود.(51)
تجديد بناى كعبه و تدبير رسول خدا در نصب حجرالاءسود
رسول خدا سى و پنج ساله بود كه قريش براى تجديد بناى كعبه فراهم گشتند، زيرا كعبه فقط چهار ديوار سنگى بى ملاط داشت و ارتفاع آن ، حدود يك قامت بود. طوايف قريش كار ساختمان را ميان خود قسمت كردند تا ديوارها را بلندتر كنند و سقفى نيز براى آن بسازند، تا به جايى رسيد كه مى بايست (حجرالاءسود) به جاى خود نهاده شود، در اين جا ميان طوايف قريش نزاعى سخت درگرفت و هر طايفه مى خواست افتخار


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:اجداد رسول خدا, :: 17:53 :: توسط : پویا اس ام

 (Mary)

.من اگه جای محمد بودم به پدر و مادرم میگفتم چون هیچ چیز تو عمر آدم مثل عشق نیست...نباید از دست دادش!

 

.(sara)

محمد جان این اشتباهو نکن!حتما به پدر و مادرت بگو به قول خودمون دلو بزن به دریا منم واست دعا میکنم که موفق بشی!!!

 

.(khanoom Baqeri)

.سلام!اگه نظر من فایده ای داره میگم که حتما به پدر و مادرت بگو و بهشون بفهمون که عاشقشی فکر نمیکنم قبول نکنن!

.مرسی

 

.(Hamed)

سلام محمد جان خوبی؟

حرفات مثل فیلمهای عاشقانه شده

راستش میدونی عشق یعنی جدایی

بنظر من اگه کسیو واقعا دوست داری برو و با همون بمون

من هم عشقی دارم که ازم 2 سال بزرگتره تو کارگاهمون کار میکنه بابام چون خیلی خوب میشناستش موافقه اما میگه الان وقت ازدواج تو نیست ولی مادرم میگه نه میگه چون ازت بزرگتره

اما من فقط یکبار باهاشون حرف زدم و تو آخر حرفام گفتم بابا مامان درسته من خیلی دوستون دارم و همه جوره باهاتون هستم اما جز این دختر کسی دیگه رو نمیتونم قبول کنم

پس اگه قرار باشه کسی دیگه رو بخواید واسه خودتون محرم کنید نه برای من.

تو خودت باید تصمیم بگیری که چکار کنی اما من تصمیمم این بود!

 

شبنم ♥ܓܨ

من اگه جای تو بودم به خونوادم میگفتم سعی نکن عشقتو از دست بدی پشیمون میشی

 

.(popoli

.دیوانه نشی ولش کنی برو به پدر و مادرت بگو!پسر از دست ندش بعدا نگی popoli نگفتا حالا دیگه خود دانی

(منتظر نظرات شما دوستان گرامی هستم!!یه فرصت برای این که یه عاشقا به عشقش برسونید نمیخواین که این فرصتا از دست بدید؟؟؟

پس منتظر نظراتتون هستم

.                                                          با تشکر مدیریت وبلاگ 

                                                                   Pouya sm

 

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 14:46 :: توسط : پویا اس ام

براي داشتن موهايي زيبا چه کاري انجام دهيم؟

اگر دوست داريد هنگامي که مقابل آينه ايستاده ايد و به شانه کردن موهاي خود مشغول هستيد، از برق و زيبايي موهايتان به وجد بياييد؛ رعايت نکاتي را که مي تواند کمک بسياري به اين امر بکند در برنامه زندگي خود قرار دهيد.

در اين جا به برخي نکات اشاره مي کنيم:

1 - انتخاب يک شامپوي مناسب مهمترين راه براي حفظ سلامت موي سر است. شامپو مسئول پاک کردن موها از هرگونه آلودگي، گرد و خاک و چربي است که بر روي سر انباشته شده و برايش دردسر ساز شده اند. حال اگر شامپوي انتخابي ما توان از بين بردن اين مواد زايد را نداشته باشد، در واقع به مهمترين وظيفه خود عمل نکرده است.

هيچگاه سشوار داغ را روي موي خيس نگيريد چرا که اين کار باعث شکنندگي مو مي شود. اگر هم عجله به خشک شدن سريع مو داشتيد، سشوار را روي گرماي کم يا متوسط بگذاريد و آن را از فاصله دور به شکلي که مرتب آن را روي قسمت هاي مختلف مو مي چرخانيد نگه داريد. هيچگاه براي چند دقيقه بر روي يک نقطه متوقف نشويد.

2- هميشه با توجه به نوع و جنس مو شامپوي خود را انتخاب کنيد .

شخصي که موي چرب دارد نبايد از شامپويي که مختص موهاي خشک است استفاده کند

3 - به نحوه شستن موها دقت کنيد . به آرامي موها را بشوييد و به تميز شدن تمامي قسمت هاي آن توجه نماييد.

4 - براي نرمي مو از نرم کننده استفاده کنيد.

اگرچه بسياري از توليدکنندگان ادعا مي کنند که شامپوهايشان حاوي نرم کننده است، اما بسياري از آنها فاقد اين ماده هستند و در نتيجه شخص نياز دارد تا از يک نرم کننده جانبي نيز بهره ببرد.

5 - پس از شستن، موهاي خود را به آرامي با يک حوله خشک کنيد

توجه داشته باشيد که هيچگاه سشوار داغ را روي موي خيس نگيريد چرا که اين کار باعث شکنندگي مو مي شود. اگر هم در خشک کردن سريع مو عجله داشتيد، سشوار را روي گرماي کم يا متوسط بگذاريد و آن را از فاصله دور به شکلي که مرتب آن را روي قسمت هاي مختلف مو مي چرخانيد نگه داريد. هيچگاه براي چند دقيقه بر روي يک نقطه متوقف نشويد.

6 - از شانه کردن موي خيس، جداً بپرهيزيد

بگذاريد موهايتان کمي خشک شوند سپس با شانه اي که دندانه هايش نيز درشت است، موي خود را شانه کنيد.

7 - از برس هايي استفاده کنيد که نرم و انعطاف پذير باشد.

انتخاب يک شامپوي مناسب مهم ترين راه براي حفظ سلامت موي سر است.

8 - از رنگ مو کمتر استفاده کنيد در صورت استفاده، مو را مرتب تقويت کنيد.

9- از قرار گرفتن در نور شديد خورشيد براي مدت زمان طولاني پرهيز کنيد اين کار مي تواند بر ساختمان پروتئيني مو اثر بگذارد و آن را شکننده کند. 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:9 نکته مهم برای داشتن موهای زیبا, :: 14:27 :: توسط : پویا اس ام

چه دليلـي وجـود دارد که ما بعضي از غذاها را دوست نمي داريم و به برخي از غـذاها عـلاقه بسيــار زيـادي داريم؟ اين سوالي است که من در طي اين چند ماه بـارهـا و بـارهـا از خـود پرسيـم تـا بلـکه بتـوانـم نتــيجه گيري کنم که غذاهاي خوشمزه چه مزه اي هستند.

من با يک رژيم غذايي معمولي بزرگ شدم که در آن گوشت، سيب زميني، پاي، چيپس و حبوبات وجود داشت. از بچگي سبزيجات نمي خوردم و به همين دليل هم احساس مي کردم که سبزي ها طعم خوبي ندارند. اين آداب غذايي به دوره بزرگسالي من نيز امتداد پيدا کرد.

احساس مي کردم که غذاهاي مورد علاقه من تشکيل شده اند از: پاستا، سيب زميني، چيپس، و گاهي سالادهاي مختلف. نوشيدني هايم عبارت بودند از شير و قهوه با شکر و نوشابه رژيمي. البته اصلاً ادعا نمي کنم که من بهترين رژيم غذايي را داشتم.

تقريباً ماه خرداد بود که احساس کردم نياز دارم که غذاهاي سالم تري را مصرف کنم و ميزان استفاده از سبزيجات را نيز در رژيم غذايي خود افزايش دهم، اما از طعم سبزيجات اصلاً خوشم نمي آمد به همين دليل تصميم گرفتم که تحقيقاتي را در مورد رژيم هاي غذايي مختلف انجام دهم تا به مزايا و مضرات هر يک از مواد غذايي پي ببرم.

علم طعم و مزه

زمانيکه تحقيقاتم را انجام مي دادم، هيچ گاه فکر نمي کردم که مي توانم تا اين حد در اين رشته پيشرفت کرده و جذب آن شوم. من به شدت مجذوب دانش مربوط به طعم و مزه شدم. دکتر لزلي استين معتقد است که فاکتورهاي مختلفي براي افراد در انتخاب طعم و مزه دخالت دارند که عبارتند از: - محيط - ژنتتيک - سن - روش تربيت اگر بخواهم به طور جامع در مورد اين علم بحث کنم، اطلاعات بسيار زيادي وجود دارد که فکر مي کنم در اين مقاله کوتاه نگنجد.

اما مسئله اي که مي خواهم در اين مقاله به آن بپردازم اين است که به شما آموزش دهم چگونه مي توانيد آداب غذايي خود را تغيير دهيد و غذاهاي را استفاده کنيد که هيچ تمايلي به خوردن آنها نداريد. همچنين در اين مقاله ياد مي گيريد که چطور ميتوانيد علاقه خود را از غذاهايي که به آنها عشق مي ورزيد، کم کنيد.

مديريت مزه ها

مانند تمام چيزهاي ديگري که در اين دنيا وجود دارند، بايد دانست که مزه نيز داراي ابعاد روانشناسانه مي باشد. يادم مي آيد که در دوران جواني عاشق طعم شيريني زنجبيلي بودم و روزي آنقدر از آن خوردم که دل درد گرفتم، اما امروزه نه تنها علاقه اي به اين نوع شيريني ندارم بلکه حتي بوي آن نيز حالم را بد مي کند. اتفاقي که مي افتد اين است که بوي اين شيريني حالم را بد مي کند با توجه به اين مطلب ما ميتوانيم احساسات خود را طوري کنترل کنيم که از غذاهايي که خودمان مي خواهيم خوشمان بيايد.

دوست داشتن غذاهايي که بدتان مي آيد

اگر بخواهيد مي توانيد به راحتي بر عادات نادرست غذايي خود فائق آييد و به آداب غذايي جديد عادت کنيد. ما در اين جا شما را با 5 مرحله متفاوت به منظور آشنايي با اين تکنيک آشنا مي کنيم. اين کار قدري زمانبر مي باشد که البته ميزان آن براي غذاهاي مختلف، متفاوت مي باشد و ممکن است براي برخي از انواع خاص غذاها بيش از سايرين نياز به زمان داشته باشيد. به هر حال تمريني است که شايد براي بسياري از شما جالب باشد.

مرحله 1

ليستي از غذاهايي که احساس مي کنيد هيچ گونه علاقه اي به آنها نداريد تهيه کنيد. حداقل سعي کنيد که ليست شما تقريباً از 10 مورد تشکيل شده باشد.

مرحله 2

حالا از اين ليست يکي از مواردي را که احساس مي کنيد از همه بدتر است را انتخاب کنيد.

مرحله 3

براي چند روز آينده اين غذا را همواره در ذهن خود داشته باشيد. به عنوان مثال ميتوانم به شما بگويم که من چه کاري انجام دادم که از ذرت شيرين خوشم آمد. چرا که از اين غذا به شدت متنفر بودم.

نشستم و از مزاياي اين ماده براي خودم تعريف کردم: براي سلامتي ات مفيد است، مزه خوبي دارد، و ...اين امر سبب مي شود که در ذهن شما نوعي خواستن براي خوردن اين غذا بوجود آيد و انگار ذهن شما تمايل دارد که طعم آن غذا را بچشد. در اين لحظه بايد از شناخت دروني به شدت پرهيز کنيد چرا که در ظاهر تمايل به مصرف اين غذا داريد، اما چيزي از درون به شما مي گويد که اين غذا طعم خوبي ندارد. مي توانيد با تکرار مزاياي غذايي که قصد خوردن آنها را داريد، جلوي اين امر را بگيريد.

مرحله 4

اينجا دقيقاً همان جايي است که قوه تخيل شما وارد کار مي شود. پس از چند روز که به طور مداوم به خود گفتم اين غذا طعم خوبي دارد، خودم را در حين خوردن آن فرض مي کنم و به خودم مي گويم که مزه اش آنقدرها هم که تصور مي کردم بد نيست، و بعد خودم را مي بينم که تمايل دارم تا مقدار بيشتري از آن را مصرف کنم. بعد هم با خودم فکر مي کنم که چه غذاهاي ديگري را با آن مي توانم بخورم. اين امر هم ميتواند تمايل شما به مصرف آنرا افزايش دهد.

مرحله 5

غذاهايي را که به آن علاقه اي نداريد را همراه با غذاهايي ميل کنيد که از خوردن آنها لذت مي بريد. به عنوان مثال چون من علاقه اي به ذرت شيرين نداشتم آنرا با يک بشقاب گوشت وسيب زميني مخلوط کردم. اين کار را تا چند هفته ادامه دادم تا به آن عادت کردم و از آن به بعد هم ديگر هيچ علاقه بدي نسبت به مصرف ذرت شيرين نداشتم و مي توانستم به راحتي آنرا بخورم و از طعمش لذت ببرم.

موارد بيشتري را به ليست غذاهاي مورد علاقه خود اضافه کنيد

من از اين 5 مرحله براي اضافه کردن اين مواد غذايي نيز بهره گرفتم: هويج، شلغم، کلم، گوجه فرنگي، کرفس، چاي سبز، اسفناج، و چاي بدون شکر.

در طول يک سال من موفق شدم که غذاهاي بسيار زيادي را که براي سلامتيم مفيد بودند به رژيم غذايي خود اضافه کنم. با اين روش ليست غذاهايي که از آنها استفاده مي کردم نيز افزايش پيدا کرد. 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:5 راه دوست داشتن غذاهایی که از آنها متنفرید, :: 13:37 :: توسط : پویا اس ام

ممکن است در طي زمستان چند کيلو وزنتان اضافه شده بـاشد، بدون ايـنـکه دليل آن را بــدانيد. در واقع، لازم است کمي هم به عادات غذاييتان توجه کنيد. خيلي از افـراد عـادت بـه پـرخـوري دارنـد، امـا متوجه آن نيـسـتـند. در واقع، غذا خوردن آنچنان با فعاليت هاي ديگر آميخته شده است که هيچوقت زمان پرخوري کردنمان را متوجه نمي شويم. اگـر عـادت داريـد که ناآگاهانه در حال تماشاي تلويزيون به خـوردن چيــپس مشغول شويد يا در سينما با وجود اينکه شام خورده ايد، مشـغـول خـوردن پاپ کـرن مــي شويد يا در عـيـن سيـري دعـوت مـادرتـان را بـراي پـرس دوم قـبـول مي کـنـيد، خـيـلي بيـشتر از نياز بدنتان غذا خورده ايد، و مي توان گفت که پرخوري کرده ايد. براي اينکه بفهميد نياز بدنتان براي غذا خوردن تا چه حد است، بايد عادات غذاييتان را بررسي کنيد و اينکه چه تعداد دفعه در روز و چه مقدار مي خوريد، و مهمتر اينکه دليل پرخوري خود را بفهميد. پرخوري معمولا مي تواند نشانه مشکلي اساسي باشد. زماني که فهميديد که بيش از حد غذا مي خوريد بايد دليل آنرا در عادات غذاييتان جستجو کنيد تا بتوانيد زندگي سالمتري را داشته باشيد.

پرخوري چيست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ قبل از اينکه اطمينان حاصل کنيد که پرخوري مي کنيد يا نه، لازم است که عادات غذاييتان را بررسي کنيد که آيا نشان دهنده مشکلاتي مربوط به سلامتيتان است يا نه. پرخوري مي تواند نوعي اختلال در نظم غذا خوردن باشد مثل بي اشتهايي يا پراشتهايي که مي تواند به مشکلات جدي مثل ديابت يا بيماري هاي قلبي منجر شود. اين نوع پرخوري کردن ممکن است با حالاتي مثل افسردگي يا احساس گناه همراه باشد و افرادي که به اين مشکل مبتلا مي شوند سعي مي کنند که به تنهايي و دور از چشم سايرين غذا بخورند تا ديگران از ميزان غذا خوردن آنها مطلع نشوند. البته يادآور شويم که افراد پرخور با افرادي که براي ساختن ماهيچه ميزان زيادي گوشت و پروتئين مصرف مي کنند بسيار متفاوت هستند. پرخوري همان زياد و بي رويه خوردن است حتي آن زمان که گشنه هم نباشيد. از آنجا که مردها معمولاً اشتهاي بيشتري نسبت به زنان دارند، اين مشکل در آنها زياد به چشم نمي آيد. هرچند که پرخوري کمتر از اختلالات خوردني جدي است اما باز هم ممکن است نشانه بدي از مشکلات جسمي يا روحي در فرد باشد. دلايل بسياري براي پرخوري وجود دارد. براي شما که اين مشکل را داريد بايد بگوييم که بهتر است دنبال دلايل آن باشيد.

1- خستگي و بي حوصلگي ممکن است دليل پرخوري شما اين باشد که کار ديگري جز خوردن به نظرتان نمي آيد. در مورد آن فکر کنيد. همه دوستانتان با دوستان خود سرگرم هستند و تلويزيون هم برنامه جالبي براي تماشا کردن ندارد. خيلي از افراد فقط براي گذراندن وقت چيزي مي خورند. خوردن عملي دروني و حسي است و باعث تحريک حواس مي شود. به همين دليل است که گاهاً به عنوان يک عمل تفريحي با آن برخورد مي شود. البته ممکن است تفريح خوبي باشد اما نبايد به عنوان يک سرگرمي مثل بازي گلف از آن ياد کرد.

2- اضطراب و فشارهاي عصبي اهميتي ندارد که اين فشارهاي عصبي و روحي از کجا مي آيند (کار، خانواده، مدرسه،...)، همه مردم خواه نا خواه با اين مسائل در طي روز دست به گريبان هستند. پس فکر نکنيد که شما استثناء هستيد و هيچ راهي براي از بين بردن اين فشارها نداريد مگر اينکه مشغول خوردن شويد. شما هنگامي که اضطراب يا فشار عصبي داريد چه مي کنيد؟ مشغول خوردن مي شويد؟ اين نوع خوردن هاي عصبي بيشتر در خانم ها ديده مي شود، اما بعضي از آقايان هم با اين مشکل ديده شده اند. خوردن به افراد احساسي توام با کنترل و قدرت مي دهد، و راحتي که با داشتن شکمي پر در خود فکر مي کنيد ممکن است بتواند جلوي خيلي از مشکلاتتان را بگيرد.

3- ترک يک نوع اعتياد سرانجام تصميم گرفته ايد که اعتيادتان را کنار بگذاريد، اما با مشکل جديدي روبرو شده ايد. گاهي بعضي افراد که در حال ترک اعتياد هستند براي اينکه ديگر سراغ استفاده از آن مواد نروند، پيوسته دستانشان پر است و مشغول خوردن مي شوند. و به نظرشان مي آيد که خوردن راهي بي ضرر براي اين کار است. البته ممکن است که پرخوري در غذا بهتر از اعتياد شما به مواد باشد، اما راه هاي بهترو سالمتري هم براي پر نگاه داشتن دستانتان وجود دارد.

4- عادات فرهنگي و اجتماعي مي بينيم که در بعضي از فرهنگ ها پرخوري و استفاده از غذاهاي حجيم به عنوان سنت درآمده است. در اين نوع فرهنگ ها کشيدن پرس دوم، سوم و يا حتي چهارم کاملاً معمولي است و به عنوان احترام به آشپز تلقي مي شود. در بعضي فرهنگ هاي ديگر هم خوردن در هنگام تماشاي ورزش کاري عادي است. متاسفانه غذاهايي که معمولاً براي اين منظور استفاده مي شوند هيچ خاصيت مفيدي براي بدن نداشته و فقط چاق کننده هستند. در بعضي فرهنگ ها مرد ايدآل بايد گنده و قوي باشد و مردهايي که لاغر اندام هستند و مواظب غذاخوردنشان هستند ارزشي ندارند. 5- خوشنود کردن خانم ها براي بسياري از مردها، پرخوري با راضي نگاه داشتن مادرشان و اينکه آنها بفهمند که از غذا خوششان آمده است شروع مي شود. مردها معمولاً پرس دوم را براي خوشنود کردن آشپز غذا مي کشند و بس. تعداد زيادي از آقايون براي اينکه به آشپز ثابت کنند که از غذايشان خوششان آمده و او را در اين کار تشويق کنند، با حرص و ولع غذا مي خورند تا خانم هايشان که غذا را پخته اند فکر نکنند که زحماتشان بي فايده بوده است. به همين دليل است که مرداني که تازه ازدواج کرده اند سريعاً در همان اوايل ازدواج چند کيلويي چاق مي شوند.

چطور با پرخوري مقابله کنيم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حال که به زمان و دلايل پرخوريتان آشنا شديد، بايد سعي کنيد که اين عادت را در خود تغيير داده و سالم تر غذا بخوريد. با کم تر کردن غذايتان از خطر اضافه وزن و بيماري هاي قلبي هم دور خواهيد ماند. لباسهاي قديميتان هم باز اندازه تان خواهد شد! سرگرمي ديگري جز تلويزيون با چيپس پيدا کنيد براي کنار گذاشتن اين عادت، هنگامي که حوصله تان سر رفته است و مشغول تماشاي تلويزيون هستيد، سعي کنيد که خود را با سرگرمي ديگري غير از خوردن مشغول کنيد. خوردن براي شما ممکن است مثل يک سرگرمي باشد، ولي بايد بگويم اينقدر سرگرمي خوبي نيست که در برنامه کارهاي روزانه تان از آن نام ببريد. سعي کنيد سرگرمي هايي مثل صخره نوردي، گلف يا گيتار ياد بگيريد، يا حتي اگر بتوانيد يک ساعت هم خود را روي حل جدول سرگرم نگاه داريد به هر حال بهتر از عادت قبليتان خواهد بود.
دنبال يک سنگ صبور باشيد اگر براي اين پرخوري مي کنيد که فکرتان را از فشارها و ناراحتي هاي عصبيتان دور کنيد، کار بسيار اشتباهي است. به جاي آن مي توانيد با دوستان يا خانواده تان صحبت کنيد و براي آنها از ناراحتي هايتان بگوييد. اين کار باعث مي شود که بهتر و سريعتر با مشکل کنار بياييد. دستانتان را مشغول نگاه داريد اگر در حال ترک سيگار يا هر مواد اعتيادزاي خوردني ديگر هستيد، سعي کنيد که دستانتان هميشه مشغول کاري باشد. ميتوانيد با آدامس جويدن هم کمي از اين پرخوري هايتان کم کنيد.
به غذا خوردنتان نظم دهيد عادات غذايي و مواد غذايي مصرفيتان را بررسي کنيد. اگر مي بينيد که بشقابتان هميشه از غذا لبريز است، بايد حتماً ميزان غذايتان را پايين بياوريد. سعي کنيد براي غذا خوردنتان يک برنامه دقيق روزانه يا هفتگي تنظيم کنيد. اين کار باعث مي شود که از خوردن تنقلات زياد هم مابين وعده هاي غذايي جلوگيري کنيد. بهتر است به جاي اينکه در روز سه وعده بزرگ غذايي داشته باشيد، غذاي مصرفيتان را بين شش وعده تقسيم کنيد. به باشگاه هاي ورزشي برويد تمرينات ورزشي را شروع کنيد. همينطور که سنتان بالاتر مي رود بدون اينکه مقدار غذاي مصرفيتان کم شود، فعاليت بدنيتان روز به روز کمتر مي شود. با بالا رفتن سن، سوخت و ساز بدنتان هم کندتر مي شود و بايد بيشتر مراقب غذا خوردنتان باشيد. مي توانيد اين مسئله را با انجام تمرينات ورزشي حل کنيد. اين کار باعث مي شود که سوخت و ساز بدنتان سريعتر شود.
آرامتر غذا بخوريد يادگرفتن نحوه آماده کردن و پختن غذاهاي مقوي به شما کمک مي کند که ديدگاهتان در مورد غذا تغيير کند. اگر سرعت غذا خوردنتان را پايين تر بياوريد و سعي کنيد که در حين غذا خوردن روي طعم و مزه غذا متمرکز شويد، بسيار کمتر راغب خواهيد شد که بيش از نيازتان غذا بخوريد. آرام غذا خوردن مزيت ديگري هم دارد و آن اين است که مغزتان فرصت خواهد داشت که محاسبه کند و شما بفهميد که چه موقع سير شده ايد و دست از غذا خوردن برداريد.

  مصرف شکلاتتان را پايين بياورید   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ براي مقابله با پرخوري، شما بايد به طور جدي انتخاب هاي غذاييتان را بررسي کنيد و ببينيد که چه انتخاب هاي ناسالمي داشته ايد و آنها را کنار بگذلريد. بدن شما ميداند چه زماني گرسنه مي شويد و نياز به غذا داريد و چه زماني هم از غذا خوردن سير شده ايد، و زماني که دلايل پرخوريتان را به دقت بررسي کنيد، راحت تر ميتوانيد بفهميد که چه هنگام گرسنه و چه هنگام سير شده ايد. به غير از پايين آوردن خطرات ابتلا به بيماري هاي قلبي و ديابت، اصلاح عادات غذاييتان باعث مي شود که بدنتان را تقويت کنيد، علايقتان را وسعت دهيد و غذا خوردن برايتان لذت بخش تر خواهد شد.
 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:5 دلیل برای پورخوری, :: 13:29 :: توسط : پویا اس ام

فکر ميکنيد براي زيبا و خوش فرم کردن بالاي کمر و قفسه سينه تان، حتماً بايد به باشگاه برويد و از دستگاه هاي بـدنســازي استفاده کنيد؟ نه، اينطور نيست. درست است کـه ايـن دو نـاحيه از بزرگترين و قوي ترين عضلات و ماهيچه هـاي بدن تشکـيل شده، امــا در خـانه هـم مـي تـوانـيد با استفاده از وزنه هاي آزاد ، نوارهاي مقاومتي مخصوص و وزن بدن خودتان هم نتيجه بگيريد . نتيجه اي که مي توانيد با استفاده از اين وسائل در خانه بگيريد، خيلي بيشتر يا کمتـر از دستگاه هاي بدنسازي نيست، فقط نوع تمرينات متفاوت است—و البته ارزان تر هم برايتان درمي آيد. مـثلاً وقتي براي انجام تمرينات پرس سينه از وزنه هاي آزاد استفاده مي کنيد، بـايد از عضلات ديگر براي رهبري و تثبيت حـرکت وزنـه هـا استفـاده کنـيـد. در دستگاه پرس سينه در بـاشـگاه هـا، اين وزنه هاي براي شما به صورت ثابت قرار گرفته اند. اما با اينکه مــي توانيد نسبت به پرس سينه با وزنه هاي آزاد، وزنه هاي بيشتر و سنگينتري را در دستگاه پرس سينه حرکت دهيد، اما تمرينتان چندان مفيدتر نسبت به آن نخواهد بود. وقتي نوبت به فرم دادن به بدنتان مي رسد، تنوع تمرينات حرف اول را مي زند. با استفاده از انواع مختلف تمرينات مقاومتي، عضلاتتان را به کار مي اندازيد و نتايج فوق العاده اي به دست خواهيد آورد. به علاوه، حوصله تان از تمرينات يکنواخت هم سر نخواهد رفت. در اين مقاله سه تمرين بدنسازي مفيد برايتان در نظر گرفته ايم. اگر تازه کار هستيد، فقط با يکي از اين تمرينات شروع کنيد و با بالا رفتن تجربه و کاراييتان ساير تمرينات را هم در ست هاي 8 تا 15 تکراره انجام دهيد. پرس سينه با دمبل اين تمرين را مي توانيد روي زواياي مختلف سکو يا نيمکت انجام دهيد تا روي قسمت هاي مختلف از قفسه سينه تان کار شود. اگر نيمکت را روي شيب بسيار کمي در سرازيري قرار دهيد، بيشتر تکيه روي قسمت هاي بالايي سينه و شانه ها خواهد بود. اگر نيمکت را روي سطحي صاف قرار دهيد، روي قسمت هاي مياني سينه کار خواهيد کرد. و اگر نيمکت را در شيب سربالايي قرار دهيد، يعني سر پايين تر از پاها قرار داشته باشد، روي قسمت هاي پاييني و بخش کوچکتر سينه کار خواهيد کرد. بهترين حالت اين است که ابتدا نيمکت را در سطح صاف قرار دهيد و بعد آن را در شيب کم سرازيري بگذاريد. در هر دست يک وزنه قرار دهيد، روي نيمک دراز بکشيد، به صورتي که پاها يا روي زمين قرار گيرند و يا در انتهاي نيمکت. شکم خود را کاملاً تو بکشيد، اما به هيچ وجه پشتتان را کاملاً صاف نکنيد (پشتتان بايد به صورت طبيعي کمي خميدگي داشته باشد). کف دست ها رو به جلو باشد و وزنه هاي را بالا و به سمت همديگر ببريد، به صورتي که دست ها دقيقاً بالاي شانه هايتان قرار گيرد. به هيچ وجه آرنج را قفل نکنيد و پهناي شانه هاي نيز بايد کاملاً روي سطح نيمکت قرار گيرند. حال خيلي آرام آرنج ها را خم کرده، و آنها را به پايين و به کناره ها، کمي پايين تر از شانه ها بياوريد. اين حرکت را دوباره تکرار کنيد. پوش آپ مقاومت با توپ بدنسازي از توپ بدنسازي مي توان براي آسان تر کردن يا سخت تر کردن اين تمرين سينه استفاده کرد، بستگي به اين دارد که آن را در کدام قسمت بدن قرار دهيد. پوش آپ مقدماتي: توپ را زير شکمتان قرار دهيد و دست ها روي زمين باشد. با استفاده از دست ها روي زمين راه برويد به صورتي که توپ را هم با خود بکشيد. وقتي توپ به پايين ران هايتان رسيد بايستيد. دست ها را کمي بازتر از عرض شانه ها و چند ساني متر بالاي آنها قرار دهيد. انگشت ها بايد به سمت جلو باشد. سر را هم به موازات بدن قرار دهيد. شکمتان را جمع کنيد تا پشتتان قوس پيدا نکند. حال آرنج ها را خم کرده و شانه ها را به سمت زمين پايين بياوريد، تا اندازه اي که بازوها به موازات زمين درآيند. بدون قفل کردن آرنج، خود را عقب بکشيد و تمرين را دوباره انجام دهيد. پوش آپ متوسط: تمرين را به همان صورت بالا انجام دهيد اما با اين تفاوت که وقتي با دست ها روي زمين راه مي رويد، زماني متوقف شويد که توپ به زير ساق پايتان برسد. پوش آپ پيشرفته: تمرين را به همان صورت بالا انجام دهيد، اما با اين تفاوت که وقتي با دست ها روي زمين راه مي رويد، زماني متوقف شويد که توپ به زير پنجه پا برسد. پرواز دمبل اين تمرين را نيز مانند پرس سينه مي توان روي نيمکت روي سطوح سرازيري يا سربالايي انجام داد تا روي فيبرهاي مختلف عضلات کار شود. از آنجا که اين تمرين تکيه زيادي روي شانه ها دارد، اگر در اين نواحي آسيب ديده ايد، بهتر است از انجام آن صرف نظر کنيد. فرم و طرز قرارگيري در اين تمرين اهميت بسيار زيادي دارد. با گرفتن يک دمبل در هر دست، روي نيمکت دراز بکشيد، پاها يا روي زمين باشد و يا روي انتهاي نيمکت. قوس طبيعي پشت را حفظ کنيد. با کف دست ها که رو به يکديگر هستند، دست ها را مستقيماً در بالاي سينه قرار دهيد. آرنج ها کمي خميده باشد، دست ها را از هم باز کنيد، و آرنج ها را پايين و به کناره هاي بدن بياوريد. آرنج ها را تا جايي پايين بياوريد که به پايين خط قرار گيري شانه ها برسد. باز که وزنه ها را به بالا مي بريد، آرنج ها را کمي خميده نگاه داريد. حرکت را دوباره تکرار کنيد. 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:3 تمرین ورزشی برای داشتن کمر و قفسه سینه زیبا, :: 13:26 :: توسط : پویا اس ام

در حالات جناب سید مرتضی که از بزرگان دین و مذهب است آمده که ایشان در نزدیکی کاظمین در محله ی کرخه منزل داشتند و مشغول تدریس بودند یکی از شاگردان ایشان در بغداد منزل داشت و رود دجله بین منزلش و منزل سید بوده است و پلی روی آن نبوده لذا ناچار بوده که منتظر قایق بماند تا از آب بگذرد و خودش را به درس استاد برساند بعضی اوقات نیمه های درس و گاهی در پایان درس استاد می رسیده است .

روزی به جناب سید شرح حال خودش را بازگو کرد و از او چاره خواست . سید تاملی فرمود و قلم برداشت ، چیزی نوشت و آن را پیچید و فرمود از فردا صبح وقتی لب رود آمدی و دیدی قایق نیست این کاغذ را همراه داشته باش و پا را بر آب بگذار و بیا .

همین کار را کرد و از آب گذشت ، آمد و به اول درس استاد رسید . صبح روز بعد پیش از آنکه پا بر روی آب بگذارد با خود گفت : راستی چیز عجیبی است . ببینم سید در این کاغذ چه نوشته که این طور موثر است .

کاغذ را باز کرد دید تنها نوشته شده است « بسم الله الرحمن الرحیم » با خود گفت : عجب این همان بسم الله خودمانی است از روی سبکی و بی اهمیتی با آن برخورد کرد لذا تا پا بر روی آب گذاشت دید که دارد فرو می رود خودش را عقب کشید و مانند روزهای قبل منتظر قایق ماند و مثل همیشه معطل گردید و دیر به درس استاد رسید آنوقت برایش روشن شد که بی اعتنایی به این آیه شریفه چقدر از اثر آن می کاهد .
 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:اعجاز بسم الله الرحمن الرحیم, :: 18:14 :: توسط : پویا اس ام

رباعيات، تك بيتي و مقطعات هاتف اصفهاني

زندگينامه هاتف اصفهاني

 

ميراحمد هاتف اصفهاني از شاعران پارسي گوي ايراني است. او هم دوره با دو دودمان زند

 

و افشار در ايران بود. او به دو زبان پارسي و عربي چيرگي داشت. شهرت او بيشتر برا ي

ترجيع بندهاي عارفانه اوست. وي به سال ( 1198 هجري) ديده از جهان فرو بست.

--------------------------------------------------------

رباعيات

 

گر فاش شود عيوب پنهاني ما اي واي به خجلت و پريشاني ما

 

ما غره به دين داري و شاد از اسلام گبران متنفر از مسلماني ما

 

اي غير بر غم تو درين دير خراب با يار شب و روز كشم جام شراب

 

از ساغر هجر و جام وصلش شب و روز تو خون جگر خوري و من باده ي ناب

 

از عشق كز اوست بر لبم مهر سكوت هر دم رسدم بر دل و جان قوت و قوت

 

من بند هي عشق و مذهب و ملت من عشق است و علي ذالك احيي و اموت

 

روي تو كه رشك ماه ناكاسته است باغي است كه از هر گلي آراسته است

 

گر زان كه خدا نيز وفائي بدهد آني كه دل من از خدا خواسته است

 

ساقي فلك ارچه در شكست من و توست خصم تن و جان مي پرست من و توست

 

تا جام شراب و شيشه ي مي باشد در دست من و تو، دست دست من و توست

 

اين تيغ كه شير فلكش نخجير است شمشير وكيل آن شه كشورگير است

 

پيوسته كليد فتح داردGetBC(71);

ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:رباعيات, تك بيتي و مقطعات هاتف اصفهاني, :: 15:58 :: توسط : پویا اس ام

یا صاحب الزمان ادرکنی

 

 

 

 

آمد بهار و بى گل رويت بهار نيست

 

باد صبا مباد چو پيغام يار نيست

 

بى روى گلعذار، مخوانم به لاله زار

 

بى گل نواى بلبل و شور هزار نيست

 

بى سرو قد يار چه حاجت به جويبار

 

ما را سرشك ديده كم از جويبار نيست

 

بى چنين زلف دوست نه هر حلقه اى نكوست

 

تارى ز طره اش به ختا و تتار نيست

 

بزمى كه نيست شاهد من، شمع انجمن

 

گر گلشن بهشت بود سازگار نيست

 

گمنام دهر گردد و ويران شود به قهر

 

شهرى كه شاه عشق در او شهريار نيست

 

اى سرو معتدل كه به ميزان عدل و داد

 

سروى به اعتدال تو در روزگار نيست

 

اى نخل طور نور كه در عرصه ظهور

 

جز شعله رخ تو نمايان ز نار نيست

 

مصباح بزم انس به مشكلات قرب قدس

 

حقّا كه جز تجلى حسن نگار نيست

 

اى قبله عقول كه اهل قبول را 

جز كعبه تو ملتزم و مستجار نيست

 

امروز در قلمرو توحيد سكّه زن 

غير از تو اى شهنشه والا تبار نيست

 

در تشئه تجرد و اقليم كن فكان

 

جز عنصر لطيف تو، فرمان گزار نيست

 

جز نام دلرباى تو از شرق تا به غرب

 

زينت فزاى دفتر ليل و نهار نيست

 

در صفحه صحيفه هستى به راست 

جز خط و خال حسن تو را اعتبار نيست

 

و اندر محيط دايره علم و معرفت

 

جز نقطه بسيط دهانت مدار نيست

 

با يكّه تاز عزم تو زانو دو ته كند

 

اين توسن سپهر كه هيچش قرار نيست

 

اى صبح روشن از افق معدلت درآى 

ما را زياده طاقت اين شام تار نيست

 

ما را ز قلزم فتن آخر الزمان 

جز ساحل عنايت و لطفنت كنار نيست

 

در كام دوستان تو اى خضر رهنما 

آب حيات جز لبت خوشگوار نيست

 

اى طاق ابروى توت مرا قبله نياز 

از يك اشاره اى كه مشير و مشار نيست

 

غير از طواف كوى تو اى كعبه مراد

 

هيچ آرزو در اين دل اميدوار نيست

 

غير از حديث عشق تو اى ليلى قدم

 

مجنون حسن روى تو را كار و بار نيست

 

شور شراب لم يزلى در سر است و بس

جز مست باده ازلى هوشيار نيست

 

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:یا صاحب الزمان ادرکنی, :: 15:31 :: توسط : پویا اس ام

 

برای رشد بدن به ویتامین نیاز داریم تا سلولهای بدن به غذای کافی و لازم دستیابی داشته باشند . می توان از مهمترین ویتامین ها ، ویتامین های A.B.C.D.E.K را نام برد . که به نقش هر یک و منبع طبیعیشان می پردازیم .

 

ویتامین A

 

 

برای رشد ، مراقبت از دید و مقاومت در برابر عفونت لازم است .

 

 

منبع:

 

 

سبزیجات تازه - انواع کلم - هویج - میوه های زرد رنگ مانند زرد آلو -جگر - لبنیات - ماهی .

 

 

ویتامین B

 

 

جز ویتامین های اصلی است کمبود آن ایجاد خستگی ، سوء حاضمه ، کم اشتهایی ، خشکی مو و یبوست می شود .

 

 

منبع :

 

 

جوانه گندم ، شیر ، سبزیجات ، گوشت ، تخم مرغ و موز

 

 

ویتامین B1

 

 

کمبود ش ایجاد بیماری بری بری - فلج اعصاب پا و در نتیجه لاغری و تحلیل پا می شود.

 

 

منبع :

 

 

پوست نازک گیاهان - نطفه دانه ها - حبوبات - دل - جگر - قلوه .

 

 

ویتامین B2

 

 

کمبود آن باعث نارسایی مغز و فکر همچنین ریزش موی سر و ناراحتی پوست می شود .

 

 

منبع :

 

 

سبزیجات تازه - نخود و لوبیا - گندم سبوس دار - لبنیات و جگر .

 

 

ویتامین B6

 

 

در تقویت اعصاب و عضلات و همچنین در پیشگیری در نرمی استخوان موثر است .

 

 

منبع :

 

 

مخمر و عصاره گیاهان خزه مانند

 

 

ویتامین B12 (ضد کم خونی )

 

 

هوشیاری را افزون می کند و در رشد بدن بسیار موثر است کمبود آن اختلال سیستم عصبی و کم خونی را در پیش دارد .

 

 

ویتامین C

 

 

در مقاومت بدن و سوخت و ساز بدن و در تقویت مویرگها ی بدن مفید است .

 

 

منبع :

 

 

انواع مرکبات (مخصوصا کیوی) - گوجه فرنگی - توت -تمشک - شاه توت - کلم خام - گل کلم -فلفل سبز - سبزیجات سبز خام

 

 

ویتامین ِD

 

 

به رشد طبیعی بدن کمک می کند و باعث تکثیر و رشد بافت استخوانی می شود و نقش اساسی در جذب کلسیم و فسفر و تنظیم ساخت و ساز بدن را دارد .

 

 

منبع :

 

 

نور خورشید - گردو - لوبیا - نخود - لوبیا -روغن - عدس .

 

 

ویتامین D2 -D3 (ضد راشیتیسم)

 

 

این ویتامین در رغن ماهی یافت می شود .

 

 

ویتامین E (باروری)

 

 

در تنظیم کار عضلات غلب موثر است و در رشد بسیار موثر است .

 

 

منبع:

 

 

زرده تخم مرغ - حبوبات - کاهو - روغن - جوانه گندم - کلم .

 

 

ویتامین K (ضد خون ریزی)

 

 

کار آن کمک به انعقاد خون است و سبب طول عمر می شود .

 

 

منبع :

 

 

اسفناج - کلم - گل کلم .

 

 

ویتامین PP (ضد پلاگر )

 

 

مصرف روزانه گوشت کم چرب و جگر و جوانه گندم نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند .

 

 

- املاح عامل رشد بدن

 

کلسیم :

 

 

در استحکام و سلامتی استخوان ها ودندان تاثیر دارد. تعدادی از آنزیم ها را فعال می کند و در عمل اعصاب و ماهیچه ها موثر است .

 

 

منبع :

 

 

لبنیات (خصوصا شیرو ماست ) - غذاهای دریایی - غلات - سبزیجات دارای برگ درشت (اسفناج - کاهو - کلم )

 

 

ید :

 

 

سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و مانع خستگی می شود .نقش موثری در تنظیم عمل غده تیروئید و متابولیسم پایه می شود.

 

 

منبع :

 

 

غذاهای دریایی ( میگو وماهی) - نمک ید دار

 

 

منیزیم :

 

 

به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند . در سنتز پروتئین نقش دارد . محرک تیروئید است و در کار ماهیچه ها و اعصاب نقش دارد .

 

 

منبع :

 

 

غلات - حبوبات - سبزیجات پهن برگ .

 

 

آهن :

 

 

جز مهم ساختمان خون و ماهیچه است . آهن خون را به بدن می رساند و اکسید کربن را دفع می کند .

 

 

منبع :

 

 

جگر - قلوه - دل - گوشت بدون چربی - لوبیا

 

 

مس :

 

 

وجودش برای اعصاب و ترکیب آنزیم ها لازم است . و با آهن در بسیاری از کارها توام است .

 

 

منبع :

 

 

جگر - قلوه - دل - گوشت بدون چربی - لوبیا

 

 

فسفر :

 

 

از تنظیم کننده های PH خون است . کارایی بسیاری در بدن دارد و همراه با کلسیم در ساختمان اسخوان تاثیر دارد .

 

 

منبع:

 

 

غذاهای گیاهی و جانوری

 

 

روی :

 

 

آنزیمی حیاتی است در کار انسولین نقش دارد . نقش موثری در مو - ناخن - بافت پیوندی - و خون بر عهده داردکمبود آن از علل کوتاهی قد است .

 

 

منبع :

 

 

گوشت - ماهی - زرده تخم مرغ - شیر.

 

 

گوگرد :

 

 

در بسیاری از فعالیتهای بدن تاثیر دارد و در احیای بدن دخالت می کند .همچنین از بسیاری از مسمومیت ها جلوگیری می کند .

 

 

منبع :

 

 

گوشت - شیر

 

 

منگنز :

 

 

در سنتز هیدراتهای کربن پیچیده چربیها و کلسترول دخالت و نقش مهمی در انقباض ماهیچه ها دارد .

 

 

- مواد معدنی

این مواد مانند مواد آلی اجزا مهم بدن را تشکیل می دهد . این مواد بسیار لازمند اما ما آنها را به صورت خام مصرف نمی کنیم با مصرف ویتامین ها واملاح فوق به صورت طبیعی مواد (نه قرص ) مواد معدنی خود به خود وارد بدن می شوند . 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:ویتامین ها برای رشد بدن, :: 15:27 :: توسط : پویا اس ام

مقدمه شايد ديده و يا شنيده ايد كه افرادى با داشتن سرمايه ى بسيار و بهره مندى از همه گونــه امكانــات رفـاهى و استفاده از انواع غذاهاى رنگارنگ ، از نعمتى بزرگ يعنى سﻼمتى محرومنــد و بـه هميـن دليــل از زنــدگى خـود ﻟﺬﺗﻰ ﻧﻤﻰ ﺑﺮﻧﺪ !و بالعكس افرادى با خوردن غذايى معمولى و ساده در كمال صحت و سﻼمت عمــرى طوﻻنـى مى كنند و از زندگى خود لذت مى برند .به راستى رمز و راز سﻼمتى در چيست ؟ عده اى چنين تصور مى كنند كه سﻼمتى فقط با خوردن غذاهاى گوناگون كه سرشـار از ويتـامين هــا، پروتئيــن ها، مواد معدنى و ...باشد بدست مى آيد .حاصل آنكه چنين نيست و آنچه مهم است چگونه خوردن اســت نـه چه چيز خوردن ! درست خوردن تاءثير به سزائى در سﻼمتى شما دارد و شما را از دچار شـدن بـه بيماريهـاى مختلـف و امــراض گوناگون مصون نگاه مى دارد. آنچه در اين كتاب مى خوانيد نكته هاى مهمى است كه همه ما بـراى سـالم ماندن و خـوب زنـدگى كـردن بـه دانستن آن نيازمنديم . اين نكته ها كه برگرفته از كلمات گهربار ائمه معصومين )عليهم السﻼم (مى باشد در برگيرنده سه محور مهم در آداب غذا خوردن است : ١ - آدابى كه پيش از غذا خوردن بايد رعايت نمود. ٢ - آدابى كه به هنگام غذا خوردن بايد رعايت نمود. ٣ - آدابى كه پس از غذا خوردن بايد رعايت نمود. لطفا با دقت اين نكته ها را بخوانيد و بــه آن عمــل كنيـد، تـا هميشــه جســمى سـالم و روحـى شــاداب داشـته باشيد و بدانيد هميشه پيشگيرى بهتر از درمان است . سيدرضا حسينى

١ - آغاز غذا با نام خدا غذاى خود را با نام خدا آغاز كنيد امام على )عليه السﻼم (فرمودند: به هنگام غذا خوردن خداى را ياد كنيد و از بيهوده گوئى اجتناب نمائيد زيرا كـه طعـام نعمــت و رزقـى از خداونـد است و بر شماست كه در آن خداى را ياد كرده و شكر گوئيد. فروع كافى ، ج ۶، ص ۶٩٢

 ٢ - نمك قبل از غذا ابتداى غذا، كمى نمك بخوريد حضرت على )عليه السﻼم (فرمودند: در شروع به غذا خوردن ، نمك بخوريد، اگر مردم مى دانستند نمك چه خاصيتى دارد هر آينه به جـاى داروهـاى مجرب ديگر آن را انتخاب مى كردند. طب اﻻئمه ، ص ٠٧

 ٣ - شروع با سركه خوب است غذا را با سركه شروع كنيدمحمد ابن علی میگوید :مردى در خراسان خدمت امام رضا )عليه السﻼم (بود .غذايى براى آن حضرت آوردند كـه با آن سركه و نمك بود .آن حضرت آغاز غذا را با سركه شروع كردند، آن مرد گفت :قربانت گردم ، شما به ماهـا امر كرديد با نمك شروع كنيم !آن حضرت فرمودند :اين مثل آن است ، بدرستى كه سركه ذهن را قوى و عقـل را زياد مى كند. طب و درمان ، ص ٠۴١

۴ - شستن دست ها دست هايتان را قبل و بعد از غذا بشوئيد امام على )عليه السﻼم (فرمودند: شستن دست ها قبل از غذا، رزق را زياد مى كند، لباس هـا را از آلودگــى حفـظ مى نمايـد و چشــم را تقويـت ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. خصال ، ص ٢١۶

 ۵ - كم خوردن و سﻼمت كمتر غذا بخوريد تا كمتر بيمار شويد. امام على )عليه السﻼم (فرمودند: خوراكت را كم كن تا بيمارى تو كم گردد. غررالحكم ، ج ١، ص ۴١١

 ۶ - كم خوردن و سبك بودن كمتر غذا بخوريد تا سبكتر باشيد رسول گرامى اسﻼم )صلى ﷲ عليه و آله (فرمودند: محبوبترين شما در پيشگاه خدا آنكس است كه كم خوراكتر و سبكتر باشد. كنز العمال ، ج ۵١، ص ١۶٢

 ٧ - ميانه روى در خوردن در غذاخوردن ميانه رو باشيد امام صادق )عليه السﻼم (فرمودند: هرگاه مردم در خوراك خود ميانه رو باشند، بدن هايشان پايدار و محكم است . سفينة البحار، ج ٢، ص ٩٧

 ٨ - سبك خوردن سعى كنيد سبك و متعادل غذا بخوريد امام كاظم )عليه السﻼم (فرمودند: تدبير غذايى و رژيم خوراكى اين نيست كه اصﻼ چيزى نخورى ولكن رژيم اين است كه چيزى بخورى اما سبك وسائل الشيعه ، ج ٧١، ص ٣٨١

٩ - پرخورى و هوشيارى از پرخورى بپرهيزيد تا هوشيار بمانيد رسول گرامى اسﻼم )صلى ﷲ عليه و آله (فرمودند: پرخورى موجب از بين رفتن و نابودى هوشيارى و زيركى است . مستطرف ، ج ١، ص ٠٨١

10 - پرخورى از پرخورى بپرهيزيد تا تندرست بمانيد امام على )عليه السﻼم (فرمودند: يا كميل !شكمت را از خوراك پر مكن ، براى آب هم جا بگذار و براى هوا هم قرار بده ، تا اشتها دارى دســت از خوراك بردار، اگر اين كارها را انجام دادى خوراك بر تو گوارا گردد، همانا تندرستى با كــم خـوردن و كـم نوشــيدن است . تحف العقول ، ص ۶۶

١١ - اشتها به غذا از خوردن غذايى كه بدان اشتها نداريد، بپرهيزيد رسول گرامى اسﻼم )صلى ﷲ عليه و آله (فرمودند: بر حذر باش از آنكه ، بخورى آنچه را اشتها ندارى كه باعث حماقت و نادانى مى گردد. لئالى اﻻخبار، ش ٢

12 - سير بودن دائمى از هميشه سير بودن بپرهيزيد امام على )عليه السﻼم (فرمودند: از هميشه سير بودن و بسيار خوردن بپرهيزيد كه اين كار بيمارى ها و رنج ها را بر مى انگيزاند. غررالحكم ، ج ١۵، ص ١۵١

13 - حرام خوردن از غذاى حرام دورى گزينيد رسول گرامى اسﻼم )صلى ﷲ عليه و آله (فرمودند: هر كه لقمه اى از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش مقبول نگردد و تا چهل روز دعايش مســتجاب نشــود و هـر گوشتى كه از حرام برويد، آتش به آن سزاوارتر باشد. بحارالنوار، ج ۶۶، ص ۴١٣

14 - غذاى داغ از خوردن غذا داغ اجتناب نماييد. امام على )عليه السﻼم (فرمودند: غذاى گرم را وا نهيد تا سرد شود زيرا، براى رسـول اكــرم )صـلى ﷲ عليه و آلـه (غـذا حاضـر كردنـد )ايشـان ( فرمودند :وا نهيدش تا سر شود و قابل خوردن گردد، كـه خــداى عزوجـل آتـش بـه مــا نمى خوراند، و بركـت در غذاى خنك است . فروع كافى ، ج ۶، ص ٢٢٣

15 - در جمع خوردن بهتر است در جمع غذا بخوريد پيامبر گرامى اسﻼم )صلى ﷲ عليه و آله (فرمودند: محبوبترين خوراكى در پيشگاه خدا چيزى است كه دست ها بر آن زياد باشد) .خورنده ى آن بسيار باشد(. نهج الفصاحة ، ص ۵١

16 فوت كردن در ظرف غذا در ظروف آب و غذا فوت نكنيد امام صادق )عليه السﻼم (فرمودند: دميدن در ظرف آب و غذا و در محل سجده مكروه است . خصال ، ص ٨۵١

17 - توجه به مستمندان مستمندان را هنگام خوردن غذا رد نكنيد امام على )عليه السﻼم (فرمودند: چون سفره ى غذا گذارده شد و، سائل و مستمندى از راه رسيد او را رد نكنيد. محاسن برقى ، ص ٣٢۴

18 - شام شب شب ، حتما شام بخوريد ولو به لقمه اى امام رضا )عليه السﻼم (فرمودند: شب حتما غذا بخوريد، اگر چه مقدار كمى نان باشد، چون باعث قوت جسم مى شود. طب اﻻئمه ، ص ۵۶

19 - شتاب در خوردن غذا را خوب بجويد و در خوردن هرگز شتاب نكنيد امام صادق )عليه السﻼم (فرمودند: غذا خوردن را طوﻻنى كنيد، زير لحظات آن از عمرتان محسوب نمى شود. GetBC(68);

ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:حدیث در مورد غذا خوردن و سالم ماندن, :: 15:17 :: توسط : پویا اس ام

 

قسمت سوم:

 

 

 

دوستان چند تا کار کنار ورزش باید انجام بدهید . یکی این که شب قبل از خواب به مدت 3 دقیقه روی سطحی صاف دراز بکشید و بعد از چند نفس عمیق بدن خود را بکشید و تصور کنید در حال رشد هستید . همچنین در زمان انجام حرکات ورزشی بر روی افزایش قد تمرکز کنید . و سعی کنید خیلی دیر به دیر قد خودتان رو بگیرید (حداقل یک ماه به یک ماه) و حتما می دانید که قد انسان شب و روز 0/5-1 سانتی متر اختلاف دارد .

 

 

هدف از ورزش ایجاد راندمان بهتر عضلانی - افزایش سلامتی جلوگیری از خستگی زودرس - ایجاد عضلات خوش فرم - افزایش مقاومت بدن و افزایش رشد طولی می باشد . همچنین ورزش بهبود جریان خون و افزایش قدرت عضلانی را نوید می دهد .

 

ورزشهایی که در رشد طولی تاثیر مثبت دارند عبارتند از :

 

 

حرکات ورزشی بصورت کششی - والیبال - بسکتبال - هندبال - وشنا

 

که ما در اینجا به مهمترینشان یعنی حرکات کششی می پردازیم که تاثیر آن با برنامه دو گفته شده (یک روز در میان نیم ساعت صبح (دو نرم))واضح تر می شود البته اگر قبلا ورزش نکردید زیاد به خودتان فشار نیارید . کمکم با افزایش مقاومت بدنتون به انجام کامل برنامه بپردازید . بهترین سن برای شروع تا قبل از 18 سالگی و سن لازم 30 سالگی است . که البته بقیه هم بدانند که ورزش برای همه لازم است . حال اگر افزایش قد برای سنین بالای 30 سال نباشد . با ورزش تناسب اندام و و کاهش ظاهری سن همچنین سلامت را در پیش رو خواهند داشت.

 

 

اگر شخصی مطابق با قسمت قبل رژیم صحیح غذایی داشته باشد و تمام نکات را رعایت کند و حرکات را به درستی انجام دهد بسته به سن 5-20 سانتی متر در 6 ماه رشد می کند . که حداقل رشد برای سن 30 می باشد . البته امکان دارد بسته به شرایط این سن بالا رفته باشد .اگر عمل کرد و غیر از این را دید حتما با من تماس بگیرد سعی می کنم راهنمایش کنم . که فکر نکنم پیش بیاد چون من خودم از این مطالب استفاده کردم . و نتیجه گرفتم.

 

اصولی که قبل از ورزش حتما باید بدانید :

 

 

حرکات را منظم و درست انجام دهید تا بدن و استخوان ها در مسیر درست رشد کنند . انجام حرکت نادست حتی می تواند به شخص آسیب برساند .

 

مهمترین موارد که باید رعایت شود :

 

 

1- قبل از تمرین ورزشی با چند بار نشست و برخاست و قدم زدن به صورت دو بدن خود را گرم کنید ( این کار بسیار مهم است )

 

2- لباس راحت و آزاد بپوشید . (لباسی نخی - گشاد تا جایی که دست و پا را نگیرد)

 

 

3- در محیطی آزاذ با هوای پاک ورزش کنید .

 

4- با اعصابی آرام و آرامش ورزش کنید .

 

 

5-آرام و عمیق و منظم تنفس کنید .

 

6- بهتر است زیر نظر مربی ورزش کنید.

 

 

7- خانمهای باردار و افرادی که مشکل یا مریضی خاصی دارند باید قبل از هر ورزشی با پزشک خود مشورت کنند.

 

-چگونه حرکات کششی را انجام بدهیم ؟

 

 

برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید . همواره آرام و آهسته و به تدریج حرکات کششی را انجام بدهید. هرگز هنگام انجام حرکات نفستان را حبش نکنید.حرکات کششی را تا جایی انجام بدهید که در شدید به شما دست ندهد و احساس ناراحتی نکنیدو اگر دچار چنین حالتی شدید حرکت را قطع کنید .( دردی که با قطع حرکت قطع نشود) و روز بد تکرار کنید . در کل حرکات کششی را تا حدی انجام دهید که قبل از نقطه درد باشید . دقت کنید حرکات را صحیح انجام دهید . تعداد دفعات بین 10 در روز های اول تا 15 بار می باشد.

 

حرکات:

 

 

این 22 حرکت بر مبنای کنترل تدریجی عضلات و حرکات تنفسی می باشد . انجام این حرکات به مدت 30 دقیقه در روز علاوه بر کشیدگی عضلات و تسریع در رشد قد سبب شادابی و تناسب اندام نیز خواهد شد.

 

قسمت اول نرمشهای افزایش قد :

 

 

تمرین یکم :

 

روی سطحی صاف بنشینید و به دستهایتان تکیه بدهید . دستها را از آرنج خم کنید و پاهای خود را بالا برده و همانند تصویر خم کنید . سپس پاهایتان را در همان حالت به سمت راست و بعد به سمت چپ حرکت دهید و به حالت اول برگردید . با هر دفعه چپ و راست کردن پاهایتان نفس عمیقی بکشید . این حرکت بر روی شکم خیلی تاثیر دارد .

 

 

تمرین دوم :

 

پاها را جفت کنید و دستهایتان را بالای سرتان ببرید و با نفس عمیق روی انگشتهای پا بلند شوید و بدن خود را به سمت بالا بکشید . این تمرین در نرم شدن عضلات بدن نقش موثری دارد.

 

 

تمرین سوم :

 

روی زمین دراز بکشید و دستهایتان را از دو طرف باز کنید . سپس باسن خود را به آرامی از روی زمین بلند کنید و بعد پاهایتان را بالا ببرید و به سمت راست و چپ حرکت دهید . سعی کنید شکم خود را به داخل بکشید تا عضلات آن سفت شود .

 

 

تمرین چهارم :

 

روی پای راست خود به حالت تعادل بایستید از کمر به سمت جلو خم شوید سپس پای خود را تا آنجا که مقدور است به طرف عقب و به سمت بالا ببرید . در این میان دستهای خود را به طرفین باز کنید و به مدت ده تا 15 ثانیه مکث کنید . همین حرکت را با پای مخالف تکرار کنید .

 

 

تمرین پنجم :

 

حرکت اول :

 

 

ابتدا روی سطحی صاف دراز بکشید و دستهای خود را باز کنید . سپس پای چپ را بالا بیاورید به طوری که پشت و باسنتان با زمین تماس داشته باشد بعد پای خود را پایین بیاورید به حالت اول برگردید . همین حرکت را با پای راست خود انجام دهید .

 

حرکت دوم :

 

 

روی زمین داراز بکشید و دو دست خود را باز کنید سپس پای چپ خود را به سمت راست بدن مطابق تصویر بکشید و به سوی سطح زمین نزدیک کنید . بعد به حالت اول برگردید و این بار پای راست خود را به طرف چپ به همان حالت بکشید .

 

تمرین ششم :

 

 

این حرکت را می توانید با میله بارفیکس یا وسیله ای شبیه آن انجام دهید . بدین ترتیب که ابتدا با دو دست میله بارفیکس را گرفته و به صورت بالا و پایین رفتن حرکت را انجام می دهیم . برای افرادی که حرکت بار فیکس به صورت بالا و پایین مشکل است می توانند خود را از میله بارفیکس به صورت تاب خوردن آویزان کنند و سعی کنند نوک پایشن را بکشند.

 

تمرین هفتم :

 

 

ابتدا روی سطح صافی بایستید و سعی کنید دازده بار بصورت کشیده پرش نمائید و مطابق تصویر نمونه دست خود را بالا برده و به نقطه قرضی یرسانید . در هنگام پرش سعی کنید تمام بدن شما کشیده شود ( پاها - ران ها- سینه ها و گردن شکم و دستها )

 

این حرکت مانند والیبال یل بسکتبال در کشیدگی بدن و تسریع رشد قد تاثیر فراوانی دارد.

 

 

تمرین هشتم (حرکت پروانه )

 

ابتدا در سطحی صاف به حالت عادی می ایستیم . سپس به سمت بالا می پریم دستها و پاها را به طرف بالا می کشیم و در هوا دستها را بر هم می زنیم و پاها را باز می کنیم . به همین ترتیب این حرکت را تا ده مرتبه انجام دهیم .

 

 

تمرین نهم

 

برای شروع این حرکت ابتدا روی زمین به پشت دراز بکشید و سعی کنید سرتان را به طرف عقب بدهید وپشت استخوانهای کتف را به زمین بچسبانید. دقت کنید شانهایتان به طرف پایین باشد و بدن باید به طور کامل کشیده شده باشد . سپس پاها را به هم بچسبانید و دراز کنید . شکم را تو بدهیدو سینه را در حالت آزاد بگذارید . دستها را نیز به طرفین سر ببرید .

 

 

حرکت (1)

 

همانند تصویر دراز بکشید . حالا پاهایتان را در همان حالت دراز کش روی زمین از هم باز کنید به مقداری که یک زاویه 45 درجه تشکیل شود . سپس پاهایتان را باز و بسته کنید . این حرکت باعث باز شدن عضلات و به کار افتادن مفاصل بالای رانها می شود .

 

 

حرکت (2)

 

در این حرکت نوک پنجه پاها باید طوری خم شود که عمود بر ساق ها گردد . سپس دستهایتان در دو طرف بدن از هم باز کنید و تا حد امکان پاها را به هم نزدیک و دور کنید . دقت کنید که زانوها از سطح زمین جدا نشود و همواره ساقها در یک امتداد باشند.

 

 

تمرین دهم

 

ابتدا در این حرکت بر روی زمین بنشینید سپس پاها را به هم بچسبانید و دراز کنید . سعی کنید بالا تنه تان به طرف بالا و به صورت کشیده باشد بدون اینکه شانه هایتان بالا بیید . دقت کنید کمرتان به طور کامل راست باشد . در این حالت هر دو دست خود را به طرف بالا در طرفین سر دراز کنید .

 

 

بعد به همان حالت فوق به نرمی بالا تنه را به طرف پاها خم کنید . دقت کنید نگذارید که پشت شما خم شود و همواره پاها به هم چسبیده و بر روی سطح زمین باشد . در پایان حرکت به آرامی بالا تنه را به حالت اول بلند کنید و نفس عمیق بکشید .

 

تمرین یازدهم

 

 

ابتدا در این حرکت پاها را به اندازه ی عرض شانه باز کرده و بدن خود را با حرکت دست راست به طرف پای راست و بعد دست چپ با حرکت دست چپ به طرف پای چپ بکشید . به همین ترتیب می توانید بدن خود را با حرکت دست راست خم کنید به سمت پای چپ و همینطور با حرکت دست چپ به سمت پای راست .

 

تمرین دوازدهم

 

 

حرکت (1)

 

در این حرکت پاها را به هم بچسبانید و از کمر خم شوید . سعی کنید با نوک انگشتان دست نوک پا را بگیرید در غیر این صورت تا جایی که می توانید دستها را پایین بیاورید . دقت کنید زانو هایتان خم نشود و بدن کشیده باشد.

 

 

حرکت (2)

 

سپس از کمر به عقب بر گشته و تا آنجایی که امکان دارد بدن را به حالت کشیده به طرف عقب می کشیم . در این میان باید بدن همواره صاف باشد .

 

 

تمرین سیزدهم

 

حرکت (1)

 

 

در این تمرین ابتدا بر روی سطح زمین نشسته و پاها را به حالت کشیده قرار دهیم و از هم باز کنید دقت کنید بدنتان کاملا صاف باشد .

 

حرکت (۲)

 

 

بعد از کمر خم شوید تا با نوک انگشتان دست نوک انگشتان پا را لمس کنید .بدین ترتیب که بدن خود را به طرف پای چپ بکشید و با انگشتان دو دست پای چپ و بعد پای راست را بگیرید . سعی کنید در این حرکت سینه شما به زانو پاهایتان برخورد کند .

 

تمرکز روی رشد و تنفس یادتون نره.

 

 

تمرین چهاردهم

 

برای شروع این حرکت ابتدا روی زمین بنشینید و دقت کنید پاهایتان به هم چسبیده باشند . دستهایتان را روی کمرتان بگذارید و نگذارید که زانوهایتان خم شود .

 

 

سپس به طرف زانویتان خم شوید تا جائیکه می توانید سرتان را پایین بیاورید و سعی کنید به طرف پاهایتان کشیده شوید . در بین این حرکت صاف بنشینید و نفس عمیق بکشید . بعد از دم و باز دم دوباره تمرین را تکرار کنید . این حرکت در از بین بردن چربی های زائد بدن مخصوصا شکم بسیار موثر می باشد .

 

تمرین پانزدهم

 

 

روی سطح زمین به صورت دراز کش بخوابید و دستها و نوک پنچه ها را روی زمین قرار دهید . این حرکت به شما کمک می کند تا عضلات گردن ، پشت پا و دستها کشیده شود .

 

سپس بدن خود را بال بکشید و تا آنجا که می توانید بدن خود را کش بدهید و از سطح زمین دور کنید و دواره به حالت اول برگردید . تنفس کنید و دوباره حرکت را انجام دهید .

 

 

تمرین شانزدهم

 

برای انجام این حرکت اول به شکم روی زمین بخوابید بعد دستها را بغل پهلو بگذارید . به آرامی نیم تنه بالایی خود را به طرف بالا بکشید طوری که از کمر به پایین شما روی زمین و از کمر به بالایتان کاملا به سمت بالا و به طرف عقب کشیده شود . سعی کنید تا آنجا که می توانید سرتان را به عقب بکشید و به بالا نگاه کنید . دقت کنید دستهایتان نباید خم شود و همواره به حالت کشیده باشند.

 

 

تمرین هفدهم

&nbs


ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:افزایش قد(قسمت سوم), :: 14:35 :: توسط : پویا اس ام

قسمت دوم :

طبق آمار به دست آمده میانگین قد مردم ژاپن که از کوتاهی قد رنج می بردند افزایش یافته .علت اصلی آن رشد وضعیت معیشت و تغذیه آن ها بوده از این رو در این قسمت به تغذیه می پردازیم .

ویتامین های و املاح مورد نیاز برای افزایش قد:

- ویتامین ها

برای رشد بدن به ویتامین نیاز داریم تا سلولهای بدن به غذای کافی و لازم دستیابی داشته باشند . می توان از مهمترین ویتامین ها ، ویتامین های A.B.C.D.E.K را نام برد . که به نقش هر یک و منبع طبیعیشان می پردازیم .

ویتامین A

برای رشد ، مراقبت از دید و مقاومت در برابر عفونت لازم است .

منبع:

سبزیجات تازه - انواع کلم - هویج - میوه های زرد رنگ مانند زرد آلو -جگر - لبنیات - ماهی .

ویتامین B

جز ویتامین های اصلی است کمبود آن ایجاد خستگی ، سوء حاضمه ، کم اشتهایی ، خشکی مو و یبوست می شود .

منبع :

جوانه گندم ، شیر ، سبزیجات ، گوشت ، تخم مرغ و موز

ویتامین B1

کمبود ش ایجاد بیماری بری بری - فلج اعصاب پا و در نتیجه لاغری و تحلیل پا می شود.

منبع :

پوست نازک گیاهان - نطفه دانه ها - حبوبات - دل - جگر - قلوه .

ویتامین B2

کمبود آن باعث نارسایی مغز و فکر همچنین ریزش موی سر و ناراحتی پوست می شود .

منبع :

سبزیجات تازه - نخود و لوبیا - گندم سبوس دار - لبنیات و جگر .

ویتامین B6

در تقویت اعصاب و عضلات و همچنین در پیشگیری در نرمی استخوان موثر است .

منبع :

مخمر و عصاره گیاهان خزه مانند

ویتامین B12 (ضد کم خونی )

هوشیاری را افزون می کند و در رشد بدن بسیار موثر است کمبود آن اختلال سیستم عصبی و کم خونی را در پیش دارد .

ویتامین C

در مقاومت بدن و سوخت و ساز بدن و در تقویت مویرگها ی بدن مفید است .

منبع :

انواع مرکبات (مخصوصا کیوی) - گوجه فرنگی - توت -تمشک - شاه توت - کلم خام - گل کلم -فلفل سبز - سبزیجات سبز خام

ویتامین ِD

به رشد طبیعی بدن کمک می کند و باعث تکثیر و رشد بافت استخوانی می شود و نقش اساسی در جذب کلسیم و فسفر و تنظیم ساخت و ساز بدن را دارد .

منبع :

نور خورشید - گردو - لوبیا - نخود - لوبیا -روغن - عدس .

ویتامین D2 -D3 (ضد راشیتیسم)

این ویتامین در رغن ماهی یافت می شود .

ویتامین E (باروری)

در تنظیم کار عضلات غلب موثر است و در رشد بسیار موثر است .

منبع:

زرده تخم مرغ - حبوبات - کاهو - روغن - جوانه گندم - کلم .

ویتامین K (ضد خون ریزی)

کار آن کمک به انعقاد خون است و سبب طول عمر می شود .

منبع :

اسفناج - کلم - گل کلم .

ویتامین PP (ضد پلاگر )

مصرف روزانه گوشت کم چرب و جگر و جوانه گندم نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند .

- املاح عامل رشد بدن

کلسیم :

در استحکام و سلامتی استخوان ها ودندان تاثیر دارد. تعدادی از آنزیم ها را فعال می کند و در عمل اعصاب و ماهیچه ها موثر است .

منبع :

لبنیات (خصوصا شیرو ماست ) - غذاهای دریایی - غلات - سبزیجات دارای برگ درشت (اسفناج - کاهو - کلم )

ید :

سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و مانع خستگی می شود .نقش موثری در تنظیم عمل غده تیروئید و متابولیسم پایه می شود.

منبع :

غذاهای دریایی ( میگو وماهی) - نمک ید دار

منیزیم :

به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند . در سنتز پروتئین نقش دارد . محرک تیروئید است و در کار ماهیچه ها و اعصاب نقش دارد .

منبع :

غلات - حبوبات - سبزیجات پهن برگ .

آهن :

جز مهم ساختمان خون و ماهیچه است . آهن خون را به بدن می رساند و اکسید کربن را دفع می کند .

منبع :

جگر - قلوه - دل - گوشت بدون چربی - لوبیا

مس :

وجودش برای اعصاب و ترکیب آنزیم ها لازم است . و با آهن در بسیاری از کارها توام است .

منبع :

جگر - قلوه - دل - گوشت بدون چربی - لوبیا

فسفر :

از تنظیم کننده های PH خون است . کارایی بسیاری در بدن دارد و همراه با کلسیم در ساختمان اسخوان تاثیر دارد .

منبع:

غذاهای گیاهی و جانوری

روی :

آنزیمی حیاتی است در کار انسولین نقش دارد . نقش موثری در مو - ناخن - بافت پیوندی - و خون بر عهده داردکمبود آن از علل کوتاهی قد است .

منبع :

گوشت - ماهی - زرده تخم مرغ - شیر.

گوگرد :

در بسیاری از فعالیتهای بدن تاثیر دارد و در احیای بدن دخالت می کند .همچنین از بسیاری از مسمومیت ها جلوگیری می کند .

منبع :

گوشت - شیر

GetBC(66);

ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:افزایش قد قسمت دوم, :: 14:31 :: توسط : پویا اس ام

قسمت اول :

علت دیگر این بود که رشد قد با داشتن اعتماد به نفس و تلاش تا 30 سالگش قابل ادامه است . در کودکی مغز استخوان عمل خونسازی را انجام میدهد و استخوان ها نرم ترند در اثر زمان با فعل و انفعالات بدن استخوانها از وسط به مرور زمان به سمت انتها سخت می شوند . که این فرآیند در 30 سالگی به مرز خود میرسد و استخوان ها دیگر در فرایند خونسازی تاثیری ندارند . البته بعد از این سن هم پزشکان با بازآفرینی عمل خونسازی افزایش قد را ایجاد می کنند اما مستلزم هزینه مادی و معنوی می باشد . اینجا با آشنا یی بیشتر با فرآیند رشد و مشکلات رشد و راه رفع آنها و همچنین آشنایی با ویتامینها و ورزش مناسب می توانید قبل از این سن به تناسب قد دست یابید .

علل کوتاهی قد :

طی بررسی های به عمل آمده به طور کلی پدیده کوتاهی قد دارای دو علت می باشد .

1- علت طبیعی

2- علت غیر طبیعی (ناشی از بیماری)

در موارد طبیعی در معاینه پزشک علایم غیر طبیعی دیده نمیشود.و غیافه فرد طبیعی استو سایر نزدیکان نیز کوتاه قدند .

در موارد غیر طبیعی دو حالت نامتناسب یا متناسب را خواهد داشت .که در حالت نامتناسب ناهنجاریهای اسکلتی و نرمی استخوان علت اصلی است . کوتاهی قد در موارد متناسب به دو دسته تقسیم می شوند .

1 - شروع قبل از تولد

2- شروع پس از تولد ---> که شامل غدد متشرحه داخلی - سوء تغذیه - کم خونی- بیماری کلیوی - قلبی و عروقی- بیماریهای دستگاه گوارش و منشا روانی می باشد.

مهمترین مواردی که در تناسب اندام موثرند عبارتند از :

1- تغذیه درست و علمی

2- ورزش اصولی

3 - اعتماد بنفس و روحیه ای نیرو مند

4- درمان به موقع بیماری های مربوط به غده تیروئید و هیپوفیز و....

در واقع مهمترین عامل در رشد تغذیه مناسب ورزش خواب کافی و استراحت است .

غدد و هرمون رشد دهنده :

1- هیپوفیز

2- تیروئید

موقعیت هرمون رشد

هرمون رشد را غد هیپوفیز ترشح میکند . این غده در زیر مغز و متصل به آن می باشد .

تیروئید هرمون محرک

این هرمون باعث افزایش ترشح غده تیروئید میشود و کم کاری آن باعث کم کاری غده تیروئید و در نهایت ریز اندامی می شود .

فقدان کلی هرمون تیروئید تقریبا باعث قطع رشد طولی می شود زیرا منجر به کاهش ترشح هرمون رشد GH می شود .

هم کم کاری و هم پر کاری این غده اختلال در رشد را در پیش دارد که با تنظیم مواد غذایی و ورزشهای مناسب می توان ترشح آن را تنظیم کرد . نا گفته نماند برای بیماری تیروئید دارو وجود دارد .

محل این غده در جلوی حنجره است و دارای دو بخش (لوب) راست و چپ می باشد .

اختلال در غدد جنسی

یکی از عوامل قد کوتاه کمبود هرمون جنسی می باشد .

کم خونی

تمام فعالیت های حیانی بدن با فعالیت و سلامت این بافت بستگی دارد . کم خونی باعث عقب ماندگی در رشد و تاخیر در تکامل جنسی می شود .

دیابت (مرض قند )

این بیماری باعث کندی رشد می شود .

بیماری کلیوی

عامل اصلی که روی رشد بیماران کلیوی تاثیر منفی دارد سوء تغذیه است . طی مطالعات انجام شده نیمی از بچه هایی که بیماری کلیوی دارند کوتاه قدند.

بیماریهای قلبی ریوی

امکان ابتلای حمله قلبی به مردان کوتاه قد دو برابر مردان بلند قد است . بررسی ها نشان داده مردانی که قد زیر 165 سانتی متر دارند بیشتر دچار این مشکل میشوند جالبه تمایل این گروه به استعمال سیگار بیشتر به افراد دیگست !

بیماری های دستگاه گوارشی اگثر بیماری های گوارشی مانند عفونت های مزمن و سوء جذب باعث اختلال رشد می شوند .

تغذیه نادرست

خیلی در این مورد صحبت شده سرتون را درد نمی آورم.

نرمی استخوان یا راشیتیسم

این بیماری منجر به تغیراتی می شود در این بیماری جذب کلسیم به دلیل نبود کافی ویتامین D کاهش می یابد . می دانید منبع این ویتامین نور آفتاب است .

چگونگی رشد در افراد

نژاد خانواده - ملیت - جنسیت - سن - تغذیه در رشد انسان موثرند.

بهداشت روان و اثر آن بر رشد

کودکانی که دچار استرس و کمبود عاطفی هستند دچار کاستی در رشد خواهند شد . اثر خواب کافی بر روح و روان نیز که بر هیچ کس پوشیده نیست ! 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:افزایش قد (قسمت اول), :: 14:26 :: توسط : پویا اس ام

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق و احساس و آدرس pouyasm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 75
بازدید هفته : 179
بازدید ماه : 178
بازدید کل : 45237
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

Alternative content